Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompiwompi
Tjena!

Köpte mig en V70 turbo diesel -98 i höstas och har bara hunnit kört den med vinterdäck tills nu.
Slängde på sommardäcken nu och det var en fruktansvärd "rattfrossa" eller vibrationer i bilen så fick dom balanserade men dock utan större resultat.
Visst är det bättre efter balanseringen men det är långt ifrån klockrent, det kommer liksom 80km och uppåt men ibland kan det ändå bli mindre/värre till och från beroende på hastighet..

Det har inte inte varit något problem alls med vinterdäcken på och den drar inte heller åt någon sida.

Så vore otroligt tacksam för tips eller svar på problemet :)
Om det är till någon hjälp så är det 19 tums R-fälgar som sommardäcken ligger på och både däck och fälg är i princip nyskick!

Tacksam för svar! :)
Hur har hjulen förvarats? Har de stått upprätt på ett golv blir däcken lite lätt ovala.
Och vissa däck tål inte ens att parkeras utan att bli ovala över en natt, men det brukar rätta sig till efter några kilometer.
av V70XC1998
Jag har ett liknade problem med min V70xc 1998. Vinterdäcken på org alufälg 15" med Nokian Hakka går utan vibrationer i alla hastigheter. Min nya sommardäck Continental på orig 16" turbofälgar har balanserats om av däckverkstaden tre gånger. Med dessa på vibrerar det i hastigheter över 100 km/h. Ingen direkt stor sak men tillräckligt för att det skall irritera mig. Har haft olika biilverekstäder kolla igenom framtagen (där mkt är nytt och bytt) men utan att någon hittar något fel. När däcken balanseras om har det varit mindre obalans på dem varje gång men inget stort. All tips mottages tacksamt.
av *pettson*
Är piggarna kvar och det är plåtfälg till vinterhjulen?
Inte ovanligt att folk monterar alufälgar till sommaren och missar att antingen vrida fälgarna rätt så piggarna går i rätt hål, eller att ta bort piggarna eftersom fälgarna inte har tillräckligt djupa styrhål för dom.
Vilket som brukar det innebära rejäla vibrationer.
av Tompiwompi
Däcken har förvarats staplade 2 och 2 i container så tycker det bör inte ha någon påverkan inte för att jag vet men spekulerar bara..

Läste någonstans att man skulle köra däcken varm innan man balanserar? Detta gjordes inte jag lämnade över däcken till grannen som jobbar på däckverkstad så det blev fixat bara och de hade klämt dit nya vikter osv.
Men vibrationerna finns fortfarande där :( och vinterdäcken ligger på plåtfälg.

Och vad menar *pettson* med piggarna?
Användarvisningsbild
av js1
Är däcken runda? Lyfter upp bilen och snurra hjulen, syfta mot något och kolla så något däck inte kastar. Ett orunt däck kan man balansera men det skakar ändå på bilen pga orundheten.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
*pettson* skrev:Är piggarna kvar och det är plåtfälg till vinterhjulen?
Inte ovanligt att folk monterar alufälgar till sommaren och missar att antingen vrida fälgarna rätt så piggarna går i rätt hål, eller att ta bort piggarna eftersom fälgarna inte har tillräckligt djupa styrhål för dom.
Vilket som brukar det innebära rejäla vibrationer.
En dum fråga förmodligen men vad är det för piggar du menar?
Användarvisningsbild
av RaptorX
Tompiwompi skrev:Däcken har förvarats staplade 2 och 2 i container så tycker det bör inte ha någon påverkan inte för att jag vet men spekulerar bara..

Läste någonstans att man skulle köra däcken varm innan man balanserar? Detta gjordes inte jag lämnade över däcken till grannen som jobbar på däckverkstad så det blev fixat bara och de hade klämt dit nya vikter osv.
Men vibrationerna finns fortfarande där :( och vinterdäcken ligger på plåtfälg.

Och vad menar *pettson* med piggarna?

Torde väl va piggen som håller bromsskivan på plats.

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]