Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av G-kraft
men nu när man har bevis på att dessa två v70n har gått mer än angivet miltalet och det är bilfirmer båda två, kan man inte anmäla detta eller hänga ut dessa två firmor,,,skandal !!!!

( det är små privata handlare i tyskland samt många personer som tar in bilarna till sverige som fifflar med mätarna innan de reg.besiktas här och detta ger dåligt rykte till de riktigt seriösa handlarna i tysk som inte alls sysslar med sådant..)
Användarvisningsbild
av Statsminister
branx:

Får man fråga hur du fick fram dessa skrämmande fakta? Antar att du inte fick dom via svenska VV, där kan man väl bara se historik från tiden bilen varit i Sverige?
av S60AWD2.5T
Stackars firma när det nu går upp för dem att de blivit lurade vid inbytet.
För inte är de väl skurkarna i dramat :?:
Vore ju intressant att påpeka för dem att det är fel på milen.
Så slipper någon kund ta kostnaden/smällen.
av Frigge
Statsminister skrev:branx:

Får man fråga hur du fick fram dessa skrämmande fakta? Antar att du inte fick dom via svenska VV, där kan man väl bara se historik från tiden bilen varit i Sverige?

När en bil varit inne för någon form av garantiåtgärd (var som helst i världen) loggas ALLTID mätarställningen. Detta är det säkraste sättet att konstatera att mätarställningen är manipulerad.
av Frigge
S60AWD2.5T skrev:Stackars firma när det nu går upp för dem att de blivit lurade vid inbytet.

Firman är troligtvis inte förvånade över den upptäckten. Oftast är det firmorna i Sverige som manipulerar bilarna då det är enda sättet att tjäna pengar på Import. En ärlig Volvo i Tyskland är inte billigare än likvärdig i Sverige. Däremot kan bilfirmorna göra långmilsfynd i Tyskland som sedan manipuleras i Sverigen o vips så är bilen värd 50 000 kr mer.
Bilar som gått långt på landsväg är inte lätta att se på att dom skulle vara skruvade.
Användarvisningsbild
av Loner
En av dessa D5:or är på väg tillbaka till tyskland...
Företaget var lurat av det tyska företaget..

/L
Användarvisningsbild
av G-kraft
Frigge skrev:
S60AWD2.5T skrev:Stackars firma när det nu går upp för dem att de blivit lurade vid inbytet.

Firman är troligtvis inte förvånade över den upptäckten. Oftast är det firmorna i Sverige som manipulerar bilarna då det är enda sättet att tjäna pengar på Import. En ärlig Volvo i Tyskland är inte billigare än likvärdig i Sverige. Däremot kan bilfirmorna göra långmilsfynd i Tyskland som sedan manipuleras i Sverigen o vips så är bilen värd 50 000 kr mer.
Bilar som gått långt på landsväg är inte lätta att se på att dom skulle vara skruvade.
precis så är det som Frigge beskriver..oftast är det firmorna som hämtar bilarna som manipulerar de innan reg.besikt..för att tjäna pengar....
av S60AWD2.5T
Hepp!
Jag har vart på flera turneer till HH och letat fynd.
Men det är 5 år sedan nu. Då fanns det endel bra bilar till hyffsade priser hos de större firmorna. Men på biltorgen var det cirkus. fanns inte en ärlig bil då och det har väl inte blivit bättre. Jag kollade alltid mins tre saker för att ens gå vidare med ett objekt. Alla nycklar, servicebok, komplett i skuffen. jag lovar inte många klarade det enkla testet.
dingan skrev:ska köpa en v70 d5, va ska man tänka på ? svagheter osv
har kollat lite på en importerad som verkar fin http://www.blocket.se/vi/9446648.htm?ca=2_s , kanske lite för lite mil..
är det vanligt med mätarfiffel på dessa bilar ?? och hur gör man för att kolla upp ev. fiffel

tacksam för svar

Förtydligade topic!
Loner
Vad jag vet så finns det inga svagheter som är specifika för dieselmodellerna, när det gäller driftsäkerhet.
En liten komfortanmärkning kan väl vara motorvrålet vid hårt gaspådrag. Jag vet inte om det är samma på bensinarna. Annars går den jämnt och tyst och är både pigg och bränslesnål.
Du har väl provkört någon D5:a redan?

Det hade säkert varit smidigt men jag har[…]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]