Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av starchild
När jag bromsar min S80-99 så hörs ett väsljud nere vid bromspedalen som ökar i kraft då jag har gaspådrag, men snuddar jag vid pedalen lite så minskar det! Jag märker inte av någon försämrad bromsverkan! men OTROLIGT irriterande. Olja har jag i burken!
någon som vet vad jag har för DYRT problem :twisted:
av T-rex
starchild skrev:När jag bromsar min S80-99 så hörs ett väsljud nere vid bromspedalen som ökar i kraft då jag har gaspådrag, men snuddar jag vid pedalen lite så minskar det! Jag märker inte av någon försämrad bromsverkan! men OTROLIGT irriterande. Olja har jag i burken!
någon som vet vad jag har för DYRT problem :twisted:
Har/hade oxå det problemet på min v70n, tog bort sparkskyddet och pillade o tryckte o drog i den gråa dragspels damasken på/till axeln till bromsen,har varit tyst sen dess men har nog inte sån tur, annars är det bromsservobyte som gäller, allt mellan 600-2900 kr på skroten, 6300 på volvo.
av starchild
Ok misstänkte den där bromsservon, men ville bli mera säker....hmm men borde inte bromsen vara sämre om det är läckage i servon? :twisted:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Sitter det verkligen servo på dessa?

Pedalen sjunker ju inte när man startar motorn.... Jag har nog lika dan bromsförmåga med motorn avstängd som på.
av SubMarine
bensinskalle skrev:Sitter det verkligen servo på dessa?

Pedalen sjunker ju inte när man startar motorn.... Jag har nog lika dan bromsförmåga med motorn avstängd som på.
Om du pumpar på bromsen några gånger med motorn avstängd så bör pedalen bli hård och du kommer då märka att den sjunker lite när motorn startas.
av starchild
Men nu har jag råkat ut för ngt annat JÄVLA fel....igår glad i hågen var jag ute å GLED :wink: skulle svänga höger å som den laglydiga svensk man är så blinkar jag"höger" men till min stora förvåning så fortsätter blinkers fasen att blinka långt efter de att jag gjor min sväng å spaken fallit tbx till sitt mellanläge!!! jag stannar stänger av bilen....väntar...startar å då har de slutat blinka!! tur tänkte jag........men vid nästa korsning händer det INTE ett skvatt då jag vill blinka!!! sen visar de sig att jag inte kan LJUSTUTA heller eller få igång helljuset heller!! ALLT som man kan göra med den spaken är DÖTT + att farthållaren inte funkar!!! å inte knapparna i ratten heller!!! men bilen går som vanligt inga felmeddelande heller!! men de kan ju bero på att jag INTE kan bläddra........hmm vilket styrdon är de som e väck!! eller kan de vara blinkrelä som Jävlas......
av Lankfisher
Det där problemet hade min bror på sin v70n -01. Han plockade bort abs styrenheten som sitter under säkringsboxen i motorutrymmet. Sedan lämnade han in den till ett företag som renoverar sådana delar och nu är ljudet borta och bilen bromsar som ny igen.

Ett tips bara :D

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]