- tis 27 mar 2012, 23:41
#632195
Volvo har aldrig själv tillverkat likbilar eller ambulanser. Dock levererade man, och gör fortfarande, chassien och delkarosser till vissa mindre firmor som specialbygger fordon efter olika beställares önskemål.
Egentligen är detta inte reglerat i lag men: Likbilar ska man inte åka runt i, bara för kul. Sånt som är förknippat med begravningar, avlidna etc. omfattas, i viss mån av en allmänt accepterad idé om griftefrid och kyrkoetik. Man kan jämföra med en svensk flagga. Den ska inte användas för annat än den var avsedd till. När den tjänat ut ska den kasseras (vikas ihop och brännas) och inte användas som överkast eller liknande. Att cruisa runt i en likbil skulle kunna betraktas på samma sätt. Det kan anses ovärdigt och stötande. Alla kommer vi, förr eller senare i kontakt med döden och att påminnas om detta kan vara alltför tungt för de som nyligen drabbats av en stor sorg. Det handlar om värdighet, helt enkelt. En vördnad för de som dött.
De likbilar av äldre snitt, som fortfarande är i trafik håller man så pass hög puts på att de inte kommer ifråga för vidareförsäljning, till privatpersoner. De stannar i branschen tills det är dags för skroten. Ambulanser tas ur trafik när man förnyar vagnparken. Vid sådana tillfällen går de inte sällan vidare till Baltikum eller annan plats där man efterfrågar ambulansfordon.
Mitt tips till den som är nyfiken på att se en 145:a likbil, är att rikta in sig på mindre begravningsentreprenörer i landsorten. I storstäderna kör man mer och mer med minibussar och enligt slit & slängprincipen.
”När man kommer till öknen, då hittar man sand. Och då är det dax att börja promenera”
Maria Montazami