Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 240RULE
Hej!
Har en volvo 744 med en B230f.
Jag har lite problem med avgasvärdena:
Co=0,0(0,5)
Co 2500=3,5(0,3)
Hc=900(100)
Lambda=0,96(0,96-1,04)
+En väldigt hög bränsle förbrukning.
Det är också ojämn tomgång.

Vad kan det vara för fel? (I)
Tacksam för snabba svar.
av inkognito
HC är kolväten, dricker bilen olja? tänkte om du börjar ha taskiga ventiltätningar
av sicnarf
Skramlar det i din katalysator liksom?Du ska bya katalysator så får du ner värdena på co 2500 och hc är jag säker på.Tanka 15-20 % E 85 innan besiktningen också.
av 240RULE
Men vad kan den ojämna tomgången & den höga bränsle förbrukningen bero på?
sicnarf skrev:Skramlar det i din katalysator liksom?Du ska bya katalysator så får du ner värdena på co 2500 och hc är jag säker på.Tanka 15-20 % E 85 innan besiktningen också.
Sitter ny katalysator.
av Gelis
Luftfilter förmodar jag att du kollat så det inte är igensatt.
Ojämn tomgång och inga felkoder, kolla insugspackning slangar så den inte drar tjuvluft. Anv startgas, spraya över slangar och insugsfot. Ändras varvtalet så finns det en läcka. Nu hade du ju visserligen bytt insugspackning men det skadar inte att kolla igen.
Läckage på avgassystem runt lamdasonden kan också ge konstigheter.
av 240RULE
Gelis skrev:Luftfilter förmodar jag att du kollat så det inte är igensatt.
Ojämn tomgång och inga felkoder, kolla insugspackning slangar så den inte drar tjuvluft. Anv startgas, spraya över slangar och insugsfot. Ändras varvtalet så finns det en läcka. Nu hade du ju visserligen bytt insugspackning men det skadar inte att kolla igen.
Läckage på avgassystem runt lamdasonden kan också ge konstigheter.
OK.Ska kolla efter läckage

Vad mer kan va fel?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kass bränsletrycksregulator, igensatt bränsleretur, motorn konverterad för E85, fel på bränslestyrenheten...
Detta är några saker som kan ge hög HC.
Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]