Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
Fick en tvåa på CO-halt förhöjd tomgång ,för hög ?
Är det nån som vet hur man för den sänkt :???: ?
ändras det om man häller i K-sprit i tanken :shock: ?
Bilen blir aldrig riktig varm heller.
Senast redigerad av 3 jonny692, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av vetten
Nej K-sprit är ju onödigt idag eftersom bensinen redan innehåller sprit.
Att motorn inte blir tillräckligt varm beror ju oftast på att termostaten är trasig, inte speciellt dyr eller svår att byta heller.
Användarvisningsbild
av vetten
Kan ju bero på att motorn inte blir tillräckligt varm och chokar hela tiden därav också den höga tomgången.
av volvobaggen
Hei, vær forsiktig når du bytter termostaten. Jeg knakk mitt termostathus med en biltematermostat som ikke passet :oops:
Mitt tips er å styre klar biltema termostaten, kjøp den heller et annet sted.

Om tar bort luftfiltret och tankar lite e85 kommer din CO at gå ner :)
Användarvisningsbild
av jonny692
Om man häller i massa K-sprit för att sänka CO 2500, kan den "vanliga"CO höjas då?
Vad ska jag tänka på om jag ska ta ur lås cylindern?
kan saker "flyga"iväg(fjädrar mm)?
Om man ska byta rattlåset, e det borra bort några låsbultar som gäller då?
Kommer man åt att borra utan att ta bort rattstången isåfall?
Tempen har inte ändrat sig efter termotstat byte heller :???:
Användarvisningsbild
av vetten
Om du kollar den här länken så har jag beskrivit ganska noga hur du ska göra.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=28&t=78333

Om du tänker byta hela alltet så måste du ta bort den övre delen av rattstången för att komma åt att borra ur envägsbultarna men detta brukar man ju inte göra i onödan utan endast om inte nyckeln går att vrida runt.

Beträffande din fråga om Co-halten tror jag inte att K-spriten har någon betydelse längre men du kan ju testa och fylla tanken med 30% E85 och resten vanlig bensin.

Såg att du också hade förhöjd tomgång som också kan bero på att tomgångsmotorn kärvar men den är också lätt att rengöra med vanliga topps och ex.vis thinner eller T-röd, akta dej däremot för att ta isär tomgångsmotorn eftersom du not inte kommer att få ihop den igen.

ett annat vanligt fel på dessa bilar är ju också att det bildats oxid i kontaktstyckena med tiden så att dålig kontakt uppstått. Ta itu och rengör alla du kan hitta i motorrummet och använd inte WD eller CRC universalsprej utan ett riktigt elektronikrengöring typ CRC el-mek clean.
Användarvisningsbild
av vetten
Den sitter på motorns framsida, tyvärr hittade jag ingen bättre bild på den i mitt arkiv men jag tror nog att du kan känna igen den om du kollar.
Koppla loss kontakten och ta loss slangarna så att du kan lyfta ur den för rengörning. Det finns två sorter en som har en kontakt med två stift och en med tre stift, den med två har en återfjädrande slid och den med tre kan man ned lätthet vrida fram och tillbaks eftersom den styrs elektriskt åt båda hållen vilket underlättar vid rengöring. Om den har två så kan du ställa ner den i en burk med T-sprit så att sliden täcks dock inte kontakten, låt den stå ett dygn och försök sen att försiktigt rengöra sliden runt om, det brukar gå att röra den lite men var försiktig så att den inte blir skadad med repor eller så, tryckluft kan också funka. En med tre är ju lättare eftersom den lätt går att vida och på så sett rengöra med en tops.

Bild

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]