NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

berrabus skrev:Gör det verkligen ngn skillnad om man har AC igång eller inte under vintern?
Ac-ankäggningen bör vara igång året runt, annars är risken stor att o-ringar o.d. torkar ut med läckage av köldmedel som resultat. Dessutom bidrar AC:n till att minska fuktbildning i bilen.
nickelenkan skrev:
Lightivity skrev:Min ligger stadigt på 0,9 i stadskörning. I Nuvarande förbrukning toppar den ofta 1,9-2,5 l/m när jag gasar långsamt i ettan/tvåan upp till 30 km/h.

En annan sak: bilen stinker diesel på utsidan när jag parkerat efter en körning.
Låter som att du har ett läckage. Ev kan det vara någon tryckreduceringsventil som pajat ( haft på en tidigare bil och då blev trycket för högt och bränsle trycktes ut lite överallt...och så gick den alldeles för fett)
Jag skulle uppsöka verkstad snarast.

/Nicke

Tack for informationen, jag kommer lämna in den på Mechanum i veckan. Åkte dit ad hoc igår för att fråga dem och fick bra mottagande.
Mechanum kollade bilen men hittad inget. De menar 0,9 på vintern med kallkörning och innan inkörning är normalt. De bad mig köra 100 mil till (har kört 180 redan) och om förbrukningen inte gått ner eller jag inte är nöjd kan jag återkomma och få en mjukvarupatch som Volvo släppt för just för bilar som drar mycket på kallkörning efter inkörning.

/Fredrik
av hanss
Volvo hade min bil i 2 veckor.. De kollade allt men hittade inget som var fel... Nått byte av spridare blev det inte då de hade kollat med hjälp av någon dator att de sprutade in rätt mängd diesel... De gjorde en "genomblåsning" av partikelfiltret.. Alltså de påtvingade bilen att köra en regenerering.. Än så länge verkar den dra mindre.. Men får se efter någon tank.. Tror personligen att den kommer gå upp snart igen..
av whoppi
hanss skrev:Volvo hade min bil i 2 veckor.. De kollade allt men hittade inget som var fel... Nått byte av spridare blev det inte då de hade kollat med hjälp av någon dator att de sprutade in rätt mängd diesel... De gjorde en "genomblåsning" av partikelfiltret.. Alltså de påtvingade bilen att köra en regenerering.. Än så länge verkar den dra mindre.. Men får se efter någon tank.. Tror personligen att den kommer gå upp snart igen..
Lycka till, återkom gärna med resultatet efter nån tanks körning.
av Omek
http://www.teknikensvarld.se/2007/09/28 ... rukningen/
Konsumentverket anser att tillverkarnas uppgifter är vilseledande.
– Konsumenten förväntar sig att förbrukningen ska vara ungefär som EU-siffran, säger Göran Andersson, Konsumentverkets expert på bilekonomi.
Han skulle gärna se en ny mätmetod som ger en mer rättvis bild av förbrukningen.
– EU-körcykeln är en kompromiss som tagits fram av EU och biltillverkarna. En moderniserad körcykel anpassad till våra körförhållanden vore att föredra.
Drar din bil mer än 20 procent mer än vad biltillverkaren uppger så råder Konsumentverket att ta kontakt med återförsäljaren och hänvisa till marknadsföringslagens bestämmelser kring vilseledande marknadsföring.
Konsumentverket säger samtidigt att det kan vara mycket svårt att få rätt mot biltillverkarna.
Och detta beror på att tillverkarna förhåller sig till det som är bestämt.

Ett annat alternativ är att ändra förhållandena för just nordisk marknad osv.

Många som tycker.
Ingen som vet.
Och ingen som blir nöjd.

Nej, och några krav kan man INTE ställa på kunden som alltid har "rätt"...

Dödläge deluxe.
hanss skrev:Volvo hade min bil i 2 veckor.. De kollade allt men hittade inget som var fel... Nått byte av spridare blev det inte då de hade kollat med hjälp av någon dator att de sprutade in rätt mängd diesel... De gjorde en "genomblåsning" av partikelfiltret.. Alltså de påtvingade bilen att köra en regenerering.. Än så länge verkar den dra mindre.. Men får se efter någon tank.. Tror personligen att den kommer gå upp snart igen..
Känns konstigt att DPF kan strula så mycket som det gör. Titta in på dem engelska forumen, finns flera med problem med DPF och sådana som drar mycket bränsle.
Om problemet dyker upp igen så när du startat bilen med kall motor, slå över till aktuell förbrukning och håll koll på den ända tills motortempen nästan når arbetstemperatur. Börjar den dra mer bränsle där så kan det gott å väl vara nått med partikelfilter och regenereringar. Det var så jag förstod att jag hade problem med mitt DPF, dock en annan motor.
Lightivity skrev:Mechanum kollade bilen men hittad inget. De menar 0,9 på vintern med kallkörning och innan inkörning är normalt. De bad mig köra 100 mil till (har kört 180 redan) och om förbrukningen inte gått ner eller jag inte är nöjd kan jag återkomma och få en mjukvarupatch som Volvo släppt för just för bilar som drar mycket på kallkörning efter inkörning.

/Fredrik
Förstår inte varför de inte laddade in nya mjukvaran direkt? Varför vänta?
berrabus skrev:
Lightivity skrev:Mechanum kollade bilen men hittad inget. De menar 0,9 på vintern med kallkörning och innan inkörning är normalt. De bad mig köra 100 mil till (har kört 180 redan) och om förbrukningen inte gått ner eller jag inte är nöjd kan jag återkomma och få en mjukvarupatch som Volvo släppt för just för bilar som drar mycket på kallkörning efter inkörning.

/Fredrik
Förstår inte varför de inte laddade in nya mjukvaran direkt? Varför vänta?
Enligt dem för att bilen ska ha kört in sig först. Deras ord: "Volvo har släppt en mjukvarupatch för de kunder som är missnöjda och/eller som tycker de har för hög förbrukning under kallkörning.".

Låter lite som placebopiller i min värld, men jag kan ha fel. Hur vet jag att de verkligen installerar en patch?
av hanss
Det vet du inte.. Och de har hållit på och patchat min bil i 1 år snart.. och det hjälper då inte.. Bara tillfälligt
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 51

Det där är nog hartsbaserat RMA-fluss so[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]