Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag tycker det gick bra att rengöra oljefällan och sparade gärna någon hunka, men det är jag det. Gick fint med varmvatten och motortvätt. O-ringen är jag däremot nöjd att jag införskaffade, den gamla var stenhård och det såg ut som att oljebosset runt fällan hade läckt ut vid packningen, men det fanns ju oljeboss överallt å andra sidan. Nu är motorn dock en rödblockare igen :D
När jag sköljde min oljefälla så såg jag inte heller några tecken på att det skulle finnas någon backventil. det gick att skölja från alla håll och det rann ur alla hål. Däremot tror jag att det finns en skiljevägg i fällan som inte går ända upp till taket och som gör att gaser sticker ut i ena hålet (åker ovanför skiljeväggen) medan flytande skit såsom olja sjunker nedåt och håller sig på andra sidan skiljeväggen och cirkulerar tillbaka till sumpen via slangen nedtill.
av Jimmysd
Började greja med de nu, men de finns ju inget filter i den plastbiten som sitter längst upp. Alltså den som har en Y-förgrening till en mindre slang som går till insuget. Enligt guiden ska de väll sitta ett mindre filter där?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]