Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

heej!

skulle byta bromsbelägg på bruksbilen ikväll..
hissade upp bilen och slog ut pinbulten eller vad dom heter som håller beläggen på plats, inga problem, men när jag skulle lossa den
undre bulten så gick den av! fick med mig skallen och ca 1-2cm på bulten i spärrskaften.

vad ska jag göra nu med tanke på att jag måste ha bilen till jobbet varje dag!
Jobbigt läge, var det oket bak du skulle ta bort? Jag vet ingen annan råd än att försöka svetsa på en mutter på bulten som sitter kvar i hålet.
Eftersom du fick så mycket bult med dig så kanske oket går att få bort om du får loss den övre bulten. Då kanske det går att komma åt och svetsa på något. Den släpper antagligen lättare sen efter värmestressen.
Menade på att större delen av den gängade delen av bulten går ju in i bakstycket så att säga den löper ju bara genom oket, men nu vet jag ju iofs inte exakt var din bult ifråga har gått av.
Ta en stark lampa å häng in skallen å kolla om du ser hur å var ;) alltid kul med gammal sket.
av *pettson*
Är det bara jag som INTE förstår varför man lossar på skruvarna som håller oket?
Det ingår inte att skruva på dom skruvarna när man ska byta belägg. Inte på nåt sätt med nån metod.

Men lösningen blir som andra sagt.
Bara börja se om oket går att få bort ändå för att sen ta bort resterna av skruven i första hand.
Alternativet om det inte går att komma åt skruvresten, blir att demontera fjädern för att få plats och börja borra i skruven för att till sist ta bort resterna med en gängtapp. Att använda urdragare är dömt eftersom skruven satt såpass att den inte klarade att demonteras.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]