Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Byt termostaten istället för tempgivaren, du skrev att den tar lång tid på sig att komma upp i temp?
Användarvisningsbild
av RaptorX
thesaint skrev:Jag har exakt samma problem som JT855. Min bil är en 854 GLT -96.
Mycket tacksam för alla tips vad som kan orsaka de aktuella problemen.

Fråga:

Om vi siktar på att problemen i första hand kan bero på

a) motortemperaturgivaren
b) vevaxelgivaren (är det samma sak som "varvtalsgivaren"?)

Hur kan fuktig/regnig väderlek påverka dessa alternativ? Jag har lite svårt att förstå detta.

Mina problem uppstår just vid denna typ av väder.

Vevaxelgivaren är densamme som tändlägesgivaren.
av hubbe86
Bränslepump spökar lite innan de lägger av. Samma symptom med tänddosan som tändkablarna går till (fördelarlocket). Dessa båda har bara livstid på ca 15000 mil.
av JT855
Tackar för svaren.

Hubbe86: Bränslepumpen har varit en tanke hela tiden, men jag hör att den surrar varenda gång jag vrider på tändningen oavsett om bilen har gått bra, gått som ett arsle eller inte gått alls. Dock så har bilen precis slagit över 15000 mil så det vore ingen omöjlighet att pumpen kanske snart har gjort sitt.

Taxi: Termostaten har jag bytt för ca 1 månad sen. Det var så jävla kallt i bilen när det var -35 ute :) Nu kommer den upp i temp som den ska.

Kan göra en liten lägesupdate.

Termostaten är bytt.
Däremot har jag sett att tempmätaren har lagt av då och då, och bara trillat i botten fast bilen varit varm. Därför misstänker jag att tempgivaren inte är helt okej.

Nåväl, för ungefär en vecka sedan så började bilen gå sämre och sämre hela tiden, och till sist gick den inte alls. Fick en ny felkod, nu på kamaxelgivaren. Den är nu bytt och bilen går 99% bra igen. Fick tag på en givare från en v70 -98 som hade exakt samma boschnummer. Dock känner jag vid snabba gaspådrag att den tvekar lite första ½ sekunden samt att den är ytterst lite ostabil på tomgång, så något är fortfarande inte som det ska.

Har tidigare haft felkod på vevaxelgivaren också men den felkoden verkar inte komma tillbaka något mer. Har haft lös den och torkat av skiten från den. Men jag vet inte om jag ska byta den eller inte. Det får vänta en stund tror jag.
Kanske någon kunnig här kan svara på om vevaxelgivaren kan ge felkod, om kamaxelgivaren är lite glapp/trasig?

Sammanfattning:

Läge: Bilen går bra, förutom på tomgång och lite dålig gassvar från 1000 rpm till typ 1300 rpm. Vid högre varv går den som skottet :)

Återstående felkod: 1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

Bytt: Termostat, Kamaxelgivare.

Ska bytas: Tempgivare, tändstift.

Nya problem: Hade lös kontakten till lmm för att kunna vrida undan locket till luftburken när jag skulle ha lös kontakten till kamaxelgivaren. Nu larmar bilfan för att det är något problem med avgasreningen. Nån som vet vad som kan vara orsaken till varför den inte slocknar? Alltså den där skumma symbolen inne i bilen. Dock så tvärdör bilen om jag drar ur kontakten till lmm när bilen är igång, så den borde fungera då.
av JT855
Ny update.

Tempgivare och tändstift nu också bytta. Dom gamla stiften var bland det värsta jag någonsin har sett. Helt ärgade och skitiga. Kan inte vara bytt närmsta 10 åren... Dock fick jag en funderare då ett stift var lite sotigt och dom övriga bruna och fina. Nån som har något förslag på det?

Bilen gick bra till en början. Går nu som ett arsle igen.

Alltså jag vet inte om jag inte blir av med felkoderna eller om dom kommer tillbaka. Har haft lös batteriet i en halvtimma. Provat att nolla via dosan under huven, men det går då inte alls. Ska det nolla koderna om man kopplar bort batteriet eller MÅSTE dom nollas via blinkmojängen under huven?

Kan inte fatta vars fan den översta felkoden kommer ifrån då bileländet inte ens har TRACS...

Har fortfarande kvar:

1-4-4 Överhettade bromsskivor (endast bilar med TRACS)
3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt
1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång
1-2-2 Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal

Skulle jag bara få bort felkoderna så jag vet att dom är "färska" och kommer tillbaka, så vet jag ju ungefär vars jag ska fortsätta. Om dessa koder nu inte finns kvar och bilen ändå går som ett arsle så måste jag ju börja ge mig på bränslepumpen eller relät till den, eller något annat som inte ger felkod.
av JT855
Ja då lever bilen igen.

Efter jag bytt tändspole så hoppa den igång och går som aldrig förr.
Som jag fattat det kan en tändspole inte ge felkod. Iallafall inte om felet ligger på högspänningssidan. Vet ej om dom ger felkod på lågspänningssidan.

Facit:
Bilen har haft två större fel hela tiden. Kamaxelgivaren och tändspolen. Sen har den haft några mindre fel som tempgivare, termostat och riktigt jävla sunkiga tändstift.

Vevaxelgivaren var nog en gammal felkod som jag vart lurad på, men skit samma. Nu är den också ny och kommer förhoppningsvis inte börja rackla på ett bra tag. Alla felkoder nollade och inga återkommande.

Jag är inte den som ger mig förren problemet är löst. Jag var till slut så förbannad att jag for och köpte en hel bil och började hejvilt plocka över delar tills det hände nått :) Hoppas nu nån annan också har nytta av denna tråd framöver.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]