Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elfving73
Hej!
Jag har en V70, årsmodell 2002, automat. Har haft den sen 04 och den har fungerat finfint hela tiden. Men på sista tiden har den börjat spöka, och de jag pratat med hittills har ingen aning om vad det kan vara för fel. Har precis haft den inne på en stor service, och de felsökte men kunde inte hitta något som skulle kunna förklara problemet.

Den dör väldigt ofta precis när jag bromsar in, för att t.ex. svänga eller vid rödljus. Det är alltid under inbromsning och alltid under 40 km/h. Det är inte konsekvent, utan det kan gå flera veckor ibland utan att det händer, sen plötsligt kan det hända om och om igen, 5-15 gånger i tät följd. Jag har märkt att problemet mest frekvent uppstår efter långkörning - som t.ex. om man streckkör 20-30 mil och sedan bromsar in för första rödljuset på länge, då brukar den tokdö hela tiden.

När den dör tänds alla "varningslampor" i panelen, de lyser en stund, sen lyser oljelampan ensamt en kort stund. När den dör lägger jag i "P" och startar om bilen, och det går alltid direkt utan problem what so ever.

Bilen har en pytteliten oljeläcka någonstans. Så pass lite att det inte blir fläckar på marken, men det syns om man kikar under bilen att det oljekladd. Jag fyllde på olja i höstas, till MAX. För några veckor sedan var oljenivån precis ovanför MIN.
(Jag är väldigt okunnig på bilar och motorer, så jag är lite osäker på om det klassas som en liten oljeläcka. Men jag tror det?)

Dock verkar det inte finnas någon korrelation mellan oljenivån och motorstoppen. Händer lika ofta oavsett oljenivå.

Om någon kan kasta ett ljus över vad det kan vara för problem med min bil skulle jag vara oerhört tacksam!

Mvh / Mattias
Du har ju en 02 och då byttes ju gasspjället till ett bättre. När är din bil uttagen? Är den uttagen 01 skulle jag börja med en rengöring av gasspjället. Har du sugis eller turbo? Hur långt har bilen gått?
av elfving73
diselmagnus:
Jag vill minnas att den är uttagen 01. Det är en sugis och den har gått ca 22.000 mil.
Kanske en rengöring av gasspjället kunde vara något. Nu är jag helt rudis på allt som finns under huven på bilar, får jag erkänna. Haha! Är det något man gör själv utan allt för stora abrovinker?
av 2444ever
Det "dåliga" spjällhuset är Magneti Marelli (stavning?), skrivs ofta som MM-spjäll i trådarna här, fått för mig att det satt på t.o.m -02, bifuel ännu längre. Kolla undersidan av spjällhuset, tillverkaren står på en etikett där, är det vit MM-etikett är det nog troligt att det är det som är problemet.

Finns ganska många trådar om detta, sök på spjällhus, gasspjäll o.s.v, även i V70 97-00 kategorin, flest trådar där.
Användarvisningsbild
av torwald
elfving73 skrev:diselmagnus:
Jag vill minnas att den är uttagen 01. Det är en sugis och den har gått ca 22.000 mil.
Kanske en rengöring av gasspjället kunde vara något. Nu är jag helt rudis på allt som finns under huven på bilar, får jag erkänna. Haha! Är det något man gör själv utan allt för stora abrovinker?
Lättast tycker jag är att kolla om ditt spjäll hur är kladdigt. Är det det så gör rent det, NOGA! Köp någon rengöringsspray och en en tandborste. Det skall inte vara så svårt att fixa själv. Fyra skruv har jag jag för mig. Det finns någon guide här på forumet som är bra. Han hade dock plockat bort hela spjällhuset vilket inte jag gjorde, utan jag gjorde rent det "på plats". Men jag hade en s80 så det kanske är lite olika.
Användarvisningsbild
av Vojje
Spray kan vara en onödig risk för elektroniken, som visserligen är "inplastad", men ändå.
Tandborste, T-röd och en luddfri trasa brukar räcka.
av elfving73
Tack allesammans för hjälpen! Jag har varit ute och kikat under huven och lyckades snabbt konstatera att spjällhuset sitter väldigt lättillgängligt i min bil och att även en lirare som jag med tummen mitt i handen (när det gäller bilmeck i alla fall) borde kunna rengöra den relativt bekymmersfritt. Tror jag nöjer mig med att rengöra den på plats, känns säkrast! Haha! Det är för övrigt ett sånt där MM-spjäll

Mattias
Senast redigerad av 1 elfving73, redigerad totalt 0 gånger.
av elfving73
Tjosan gubbs!
Så där ja! Nu har jag rengjort spjällhuset så gott det går utan att skruva loss det. Det var väldans smetigt där inne. Jag har även köpt och preppat bilen med insprutningsrengöring. Det har jag aldrig gjort, kanske man borde göra då och då?

Ska strax ut och köra en testrunda, ska bli spännande att se om det gjorde susen.

Återkommer med hur det gick! Tusen tack ingen, alla bilsnillen!
av elfving73
Wow! Jag fixade det! Tack igen! En rengöring av spjällhuset gjorde susen! Nu går den fintfint. Tomgången ligger nu ganska stadigt på ca 1200 varv. Innan låg den på 500-600 och oscillerade, och vid inbromsning gick den ofta mer på närmare 400 vilket brukade leda till motorstopp.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]