Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av micke2
Hej! Min v60 t3 har redan efter 1200 mils körning förbrukat 0,5 liter olja. Är det att räkna med på en ny bil? Jag menar om bilar förbrukar lite mer olja i början?
av Steff 99
VAG motorer kan dra 0,5 liter olja på 100 mil utan att det anses vara onormalt.
så en halvliter på 1200 mil är inte onormalt, oljeförbrukning påverkas också av hur bilen körs.
av Bonlo
En Volvo får förbruka max 1 liter olja / 100 eller om det var 1000 mil. Tror dock att detta endast gäller Volvos 5 cylindriga bensinmotorer. Det räfflade på stickan motsvarar ca 1 liter olja.
av chaffis75
Samma på diesel, har en D3 som började vilja ha olja vidca 1400 mil. Ansågs normal av verkstaden. Jag reagerade med att det aldrig hänt på mina nya Volvo innan men å andra sidan hade jag inte elektronisk olje sticka på dem så jag var kanske lyckligt ovetande om det.

/Fredrik
av MartinIor
Jag har inte behövt fylla på olja en enda gång på min D3. Har gått 4.100 nu. Däremot har dom fått byta topplockspackning på den eftersom det blev fel på både oljenivån, kylarvätske nivån, diesel värmaren m.m när dom satte in nya mjukvaran i bilen. Visar sig att det är fel (iaf på d3-orna) med slangar, avluftning och topplockspackningen. Denna info kom för 1,5 vecka sedan iaf till Bilia Nacka.
Kan vara värt och ta en diskussion med din verkstad igen då jag aldrig varit med om att någon av min 35 bilar dragit 1 liter olja per 100 mil. Har jobbat som bilmeck själv för en 15 år sedan.
av chaffis75
Berätta mer, vad är det för typ av fel man hittat på d3 motorer och hur märker man att man har det felet?

Mvh
Fredrik
av chaffis75
Berätta mer, vad är det för typ av fel man hittat på d3 motorer och hur märker man att man har det felet?

Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av MartinS
MartinIor skrev: Kan vara värt och ta en diskussion med din verkstad igen då jag aldrig varit med om att någon av min 35 bilar dragit 1 liter olja per 100 mil. Har jobbat som bilmeck själv för en 15 år sedan.
Hur många av dom 35 har gått med sae a5/b5 olja i lågfriktionsmotorer?

/Martn
Användarvisningsbild
av Vojje
micke2 skrev:Hej! Min v60 t3 har redan efter 1200 mils körning förbrukat 0,5 liter olja. Är det att räkna med på en ny bil? Jag menar om bilar förbrukar lite mer olja i början?
Om du vill att dina övre kolvringar ska få lite smörjning ska du glädja dig över den fullt rimliga förbrukningen av olja.
Det är i stort sett ofrånkomligt att en del av denna olja förbränns då lågan slickar cylinderväggarna.
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]