Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har du provat med ett annat batteri? Kan det vara fel i batteriet? Då borde ju kabelskon bli "jättevarm" när du kör med startmotorn. Om du provar med en kabelstump direkt på batteripolen och till kabelskon, eller till plus på generatorn. Du kan fästa den med en plåtskruv i polen. Då skall ju "spänningfallet" försvinna i alla fall. Enligt elläran blir förluster till värme, Jag är (som du märker) inne på att felet trots allt är i eller i anslutning till batteriet.

Mvh
Lennart
Jag hade problem med varm kabelsko http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=69347 där står lite smått o gott om detta, kan vara värt att läsa genom.
I mitt fall blev kabelskon varm (riktigt het först när det var gegga på plus till huvudsäkringsdosan). Jag hade ett spänningsfall på c.a 0.15 V från +polen och en bit innan kabelskon, det ansågs vara mycket om jag minns rätt. Min lösning blev en lite fulmek, jag kände inte riktigt för att in o rota med kabeldragning, och kabeln verkade frisk från efter kabelskon och fram till generatorn. Så jag kapade pluskabeln en bit innan kabelskon och satte ny kabel och kabelsko därifrån. Skarven gjordes med pressverktyg och mycket isolering. Är ju självklart bättre o dra nytt hela vägen.

I tråden jag nämnde skriver @Camel: "Den vanligaste orsaken är att den pressade originalanslutningen i batterikabelskon oxiderats invändigt pga att kapilläreffekten drar in fukt. Batterikabelns kardeler brukar vara påverkade så man måste klippa av en del av kabeln om man ska byta kabelsko. Kabellängden brukar inte räcka till för detta så byte av batterikabeln brukar vara det enklaste.".

Att din kabelsko blir varm har nog inget med ditt andra problem att göra.
Har med 99% säkerhet hittat felkällan till den varma kabelskon...

Testade i dag med batteriet fullladdat med batteriladdare. Startade bilen och mätte spänningsfallet mellan pluspol och generatorns
plusanslutning, 0,22V i spänningsfall. Helt acceptabelt tyckte jag, glad i hågen över att kabelskon inte blev varm heller! :-)-)

Jo visst! Ända tills jag vred igång kupèfläkten på fullt och på med båda sätesvärmarna, 0,8V i spänningsfall!!! :shock:
Kan tala om att kabelskon blev varm...

Skalade ytterisoleringen en bit ner på tjocka pluskabeln, den som sitter pressad i kabelskon, mätte spänningsfall mellan pluspol och
den kabeln precis INNAN där den försvinner in i kabelskon, 0,6V redan där! Provade att trycka lite på kabeln i sidled och vips blev det
bara 0,1V i spänningsfall fram till generator, märkte också hur motorvarvtalet höjdes.

Då har jag åtminstånne till 99% säkerhet lokaliserat boven i dramet! Frågan är nu hur jag bäst löser problemet iom att kabeln är för
kort för att kapa och pressa om en ny kabelsko? Kabeln ser annars fin och ärgfri ut där den går in i kabelskon, verkar inte vara ärg
utan bara glapp. Frågan är om man inte bara kan smälta lödtenn ner i kabelskon med kabeln i?
White skrev:Frågan är nu hur jag bäst löser problemet iom att kabeln är för
kort för att kapa och pressa om en ny kabelsko? Kabeln ser annars fin och ärgfri ut där den går in i kabelskon, verkar inte vara ärg
utan bara glapp. Frågan är om man inte bara kan smälta lödtenn ner i kabelskon med kabeln i?
Om den är frisk och bara glapp kan det teoretiskt räcka att pressa om kabelskon. Men det absolut vanligaste är att det ärgar inne i kabelskon och man måste pressa på en ny vilket sällan går då kabeln måste klippas en bit och den brukar inte räcka till. Lödning av batterikabelskor har jag aldrig testat och jag tror inte det fungerar bra. Du måste isf använda mycket värme (stor massa som ska värmas). Kabelisoleringen lär inte tåla detta. Dessutom kommer kabeln att bli styv av allt tenn som via kapilläreffekten tränger in i kabeln en bit. Då erhålls en brottanvisning där gränsen för tennet går vilket tillsammans med vibrationer kan innebära problem. Som en enkel åtgärd kan du prova att rengöra med oxidrengöring eller liknande för att se om det hjälper. Enligt vissa här på forumet ska man inte använda 5/56 eller liknande. Jag är benägen att hålla med om detta. Använd 2-26 eller Oxide Clean istället. Men det rätta är att byta kabelsko om det går, annars en ny batterikabel.

Tips om batterikabelskor:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p540429
http://www.grene.com/shop/action/catego ... 2593_95605
http://www.lingmetallgjuteri.se/produkter.html

Tips om rengöring av batterikabelskor:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p540635
Hmm... Känns ju sådär att behöva sprätta upp kabelhärvan och dra nytt hela vägen bara för en glapp kabelsko faktiskt.
Min far (som arbetat som bilmekaniker på Volvo) sade att dom förr lödde om det var glappkontakt i kabelskor, dom smälte ner
lödtenn med hjälp ar en stor lödkolv. Men nu är det givetvis snart åtta år sedan så...

Men funkar det i så fall lika bra med en skruvad som pressad sko? Jag har ju inget att pressa med på stället i bilen. Hade hela kabeln
varit loss hade det varit lättare, men jag vill helst INTE lossa hela kabeln om det är möjligt utan.
White skrev:Men funkar det i så fall lika bra med en skruvad som pressad sko?
Jag citerar från tidigare inlägg:
Camel skrev:Pressade kabelskor får i regel lite större kontaktyta mellan kabel och kabelsko och anses av vissa vara lite mer långtidsstabila samt att ev. kallflytning inte får så stor påverkan. Men dessa kabelskor kräver specialverktyg för pressning. Om rätt verktyg används blir också oftast pressningen snabbt och korrekt utförd vilket är viktigt i serieproduktion. Jag anser att det är fullt tillräckligt med skruvanslutning när man fixar sin egen bil. Man kan ju välja ett utförande med stor kontaktyta. Någon form av isolerande övertäckning av pluspolen är bra att ha för att minska risken för kortslutningar när man öppnat huven och kanske lägger något verktyg eller liknande nära (eller på) batteriet. Det ska man inte göra men i alla fall.
Tack för tipsen!

Jag får kolla vidare vilka vettiga kabelskor som går att få tag på, alternativt att pressa om befintlig sko. Det är ingen panik då bilen
är avställd i väntan på vår och saltfria vägar! :-)-)

Har kollat mer ingående på det, och befintlig kabel och kabelsko ser faktiskt riktigt fräscha ut. Blåste t.o.m med tryckluft upp i
kabelskon för att se om det kom ut någon ärg, men icke! Inte heller när man vrider och bockar lite på det i anslutningen kommer
något utramlande ur kabelskon. Provade att trycka till lite med "klykan" på en vanlig polygriptång, och vipps sjönk spänningsfallet
från 0,8V till 0,18V mellan pluspol och generatorplus med både fläkten på fullt och båda sätesvärmarna igång. Så jag undrar om det
inte räcker att pressa om befintlig...

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]