Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Hej blev pålurad en 745 som gått igenom med blankt papper. Perfa, tänkte jag och slog till utan att ha tittat tillräckligt på den. :x .

1(viktigast). Varken soppamätare, Kilometerräknare eller trippmätare funkar så det är omöjligt att hålla koll på soppan. Hatighetsmätaren, varvräknaren och den digitala yttertermometern är det enda som går. Även tempmätaren är kass och går upp över hälften bara man vrider på nyckeln (även kall).
Vad göra? byta instrumenthus?

2 Spolningen till torkarna funkar inte och torkarna går inte när man gör spolmanöver. Funkar dock när torkarna är på i konstantläge och inte i intervallläge.
Spakfel, Pumpfel eller elfel?

3. Ett av tankbanden hänger och dinglar (har gått av) under bilen. Hur sitter de fast och är det jävligt att byta?

+ en massa skitsaker som rost i framskärmar, trasig katalysatorfläns, ej låsbar baklucka, löst mittfack och askkopp och bortslitet innertak, men det är ju bara pedantfel :) .
I övrigt himla pigg och går jämt och fint för en gammal sossecontainer.

Tacksam för alla svar.
av Denlilleelake
1: Låter som en bra idé att byta instrumenthuset, om det inte är den sk. spänningsstabilisatorn som spökar.
Om det nu finns på den modellen, lite osäker på vilka punkter som matas gemensamt.

2:

3: Jag har ersatt ett tankband med galvat spikband, hade hemma i rätt bredd (finns på rulle)
det gamla är skruvat, mitt gick att lossa utan att skruven var avrostad.
Har det gått av så ta bort de gamla halvorna och använd som mall.
Användarvisningsbild
av Vix
tack för tipset med spikbandet. har du vikt kanterna eller "fodrat" med något för det är väl ganska vassa kanter?

Sen har det dykt upp en grej till... Hur får man upp en dörr som inte går att öppna (höger bak)? Går ju inte att ta väck dörrsidan när dörren är stängd.

Blir nog att pröva ett annat mätarhus iaf.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får ta ur baksätet.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Vix
gnestakalle skrev:Du får ta ur baksätet.

Mvh GK
Haha tack, kom på det också.

Tänkte på en annan sak. Ang. instrumenthuset, är det olika på de gamla 740? Alltså måste jag ta från en 87-88?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad jag vet skall du se upp med att du får rätt typ av instrument och i detta fall är det tillverkaren, Yasaki eller VDO.
Instrumenthus från en 91:a eller nyare passar ej då det är en annan fysisk utformning.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Vix
Spolning och bakdörr är fixad. bytte spaken och tog ur låset och smörjde upp så funkade det :) .

Instrumenthus verkar dock inte lätt att få tag på. Varit på två skrotar och alla var plockade.
Användarvisningsbild
av lilleman
Funkar det med instrumenten från en 740gl 90? jag har ett sånt liggande :)

Mvh/Roger
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]