Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har kört rätt mycket V60 DrivE hyrbil det senaste året, cirka 1000mil och med min körstil och körmönster hamnar jag nästan alltid på dryga 0,6. Mitt körmönster brukar matcha blandad körning enligt EU cykeln men med denna bilen ligger jag väl en bit över antar jag.

Faktum är att V70 DrivE går snålare så som jag kör, den brukar va nere på 0,55 ungefär. Jag vet inte det kan ha med annan utväxling att göra?

Min egen XC60 (som ju iofs är en bensinare) ligger jag oftast under angiven förbrukning (~1,10 mot angiven 1,19).

Faktum är att jag tycker inte riktigt man kan klandra biltillverkarna för att de officiella siffrorna inte stämmer mot verkligheten, det är ju EU körcykelns fel, inte tillverkarens?!

/Martin
av eseaese
Och nu kom en inbjudan från Bilia att få deltaga på en gratis heldag med EcoSafe träning. Kanske kan bli ännu lägre förbrukning och säkrare undanmanövrar 8)
av Johantd04
En del stadskörning men för det mesta 90-väg utan köbildning. Visst drar dieselvärmaren en del men förbrukningen var den samma innan vintern (kanske någon dl mer nu). Kör för det mesta lugnt och enligt "Eco Driving".
av xoxo
MattiasD skrev:30-40% högre förbrukning än av tillverkaren uppgiven förbrukning är helt normalt på en dieselmotor pga att EU körcykel ser ut som den gör.
Vad är EU körcykel???
av dimster
Jag har än så länge bara kört 50 mil med min DRIVe och snittar 0,51. Den är alltså inte ens inkörd, fortfarande första tanken. Väldigt blandad körning.
av ricopet
dimster: Ser att du nu har en Driv-e och tidigare haft en T3. Intryck kring motorerna, vilken är trevligast?

Har en V60 Driv-e just nu, och motorn verkar ganska känslig gällande förbrukning. Den går att köra snålt, men gäller att hålla koll på gasfoten...

Som mest har jag mätt 0,75l/mil (körde då mycket värmare och det var ca -10 grader kallt.
Blandad har jag landat på kring 0.57-0,6 l/mil.
Som lägst hittills 0,52l/mil (landsväg).

Samtliga värden gäller uppmätt vid pump (ej färddator).
Att notera är att värmaren inte räknas in i färddatorn, därför kan differensen mellan visad medelförbrukning och verklig vara ganska stor.
av dimster
ricopet skrev:dimster: Ser att du nu har en Driv-e och tidigare haft en T3. Intryck kring motorerna, vilken är trevligast?

T3 är helt klart den trevligare och roligare motorn. Högre temperament och mer varvvillig än DRIVe. Växellådan och bilen passade som handen i handsken, perfekta nedväxlingar varje gång. Tyst och fin gång utan nämnvärda vibrationer. Dock lite klen strax över 1000rpm i 2an och 3ans växel.

I DRIVe så sjunker pulsen med 20slag/min bara man sätter sig i bilen vilket jag tycker är skönt. :) Bra vrid och duger med råge för vardagsbruk, omkörningar på motorvägen är inte heller något problem. Inte lika vibrationsfri gång som i T3an men helt klart en bra motor.

Måste tillägga att min gamla T3a drack 0,75-0,8 blandad körning mätt vid pump.
Sthlm-Linköping tur och retur i laglig hastighet 0,7 (hade då gått 650 mil) Sålde bilen vid 870 mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
dimster skrev:omkörningar på motorvägen är inte heller något problem.
Hur menar du då, att den orkar upp i 120km/h eller vad?

Jag vill inte på något sätt förstöra tråden men undrar lite vad du menar, och vad omkörning på tvåfilig motorväg ställer för speciella krav på bilen?

/Martin
av dimster
MartinS skrev:
dimster skrev:omkörningar på motorvägen är inte heller något problem.
Hur menar du då, att den orkar upp i 120km/h eller vad?

Jag vill inte på något sätt förstöra tråden men undrar lite vad du menar, och vad omkörning på tvåfilig motorväg ställer för speciella krav på bilen?

/Martin
Många har tidigare ställt sig tveksamma till hur pass väl bilen orkar med en omkörning, om man exempelvis ligger bakom en lastbil och snabbt måste om på motorvägen.
Det jag menar är att den inte är olidligt seg.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Vaccumslangar till 940

Ja, man kan köra med silikonslang.

Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmu[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Kom ihåg att du måste göra en reg[…]

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]