Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvofantast skrev:,kolla bara så stt det inte läcker olja mellan motor och växellådan,
Är detta ngt man kan se som amatör och utan verkstad och verktyg..?

PS, när det gäller bilarna. Extraljus och tonade rutor som den grå (nr 2) har är ngt vi inte har på måste-listan, men på gärna-listan. Och 17-tumsfälgarna som sitter på är något den grå är ngt vi gärna säljer igen och istället använder 15-tummarna vi har hemma. Nr 1 finns dock mkt närmare oss, vi har inte mkt tid till förfogande pga jobb etc + att jag inte gärna kör allt för långt från BB här hemma just nu.
Ja, det är ju 2:an jag är mest sugen på, synd att det inte var den som fanns ett stenkast härifrån...

Tankarna flaxar också kring att lägga på pengar och köpa en riktigt fin V70 med låga mil - vi gillar den äldre generationens V70 av flera anledningar + att den som sagt är en av få bilar som får dra vårt hästsläp på B-körkort. Men funderar på om det är värt säg 20-30 000 kr mer för att få 15 000 mil mindre?!
Rookkeer skrev:jag hade valt nummer 2, men varför inte köra på 17tumarna? är det bra däck så slitut dom och sedan sälj

/Rookkeer
Har haft 17" på den som nu gått sönder och tyckte att det var lite stumt + att det krängde på spåriga vägar. Sen får man ju loss lite pengar om man säljer dem..
om du köper en dyrare bil som gått lite mindre kan du ju få göra dom reparetionerna som redan är gjorda på denna bil,men detta vet man ju aldrig,en sak vet iallafall att man skall inte ha brotton när man köper bil för det många begnade så det gäller att var kall tills man hittar det som känns rätt.
Jag hade oxo satsat på #2.
Som tidiagre skrevs, så kändes #1 skabbig och repig, och vart är resten av avgasröret? När jag köpte gick jag helt på känslan och hade inte brottom. Givetvis hade jag läst på om känsliga punkter och vanliga fel. Det räddade mig från riktigt dåliga exemplar till fatasipriser. Nu var det ifs min första Volvo, så jag hade inget att jämföra med, men helt plötsligt kändes det liksom bara rätt.
Läs på om "vanliga fel", samt skumma av forum.
Känner du ingen i trakten som kan ta sig en titt på bilen, alt någon kunnig på forumet som kan besöka och återberätta om bilen är värd att ta sig en närmre titt på.

Annars får du göra som jag och frugan, välj väg efter närhet till BB ;).
volvofantast skrev:om du köper en dyrare bil som gått lite mindre kan du ju få göra dom reparetionerna som redan är gjorda på denna bil,men detta vet man ju aldrig,en sak vet iallafall att man skall inte ha brotton när man köper bil för det många begnade så det gäller att var kall tills man hittar det som känns rätt.
Javisst har du (och ni andra med!) rätt, x 2

Idag dök t ex den här upp http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 ... ?ca=20&w=2, och om man vill jämföra med #2 Greylinen så får man inga tonade rutor eller extra ljus, men troligen är den skattad och så har den mkt färre mil.

Och gentligen har vi väl inte superbråttom heller, är väl mest mental stress just över att 'bara' ha en bil, hade dock def varit värre om jag inte gjort min sista dag på jobbet för en vecka sedan.

Tjonge76 skrev:Annars får du göra som jag och frugan, välj väg efter närhet till BB ;).
Hehe, har ni gjort det? Bra tips! :D
CiA skrev: Idag dök t ex den här upp http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 ... ?ca=20&w=2, och om man vill jämföra med #2 Greylinen så får man inga tonade rutor eller extra ljus, men troligen är den skattad och så har den mkt färre mil.
Oj, nu blev man sugen...igen. Har priserna på dessa modeller gått ner sen samma period förra året? Kan ju säga att jag köpte en (i mina ögon) fräsch V70 Classic, också med helläder mm. Dock manuell med 140hk för 30 000:-, och det var den bästa och billigaste av ett 20 tal i området. Den har rullat 22k mil c:a.

Håll oss uppdaterade på vad du hittar. Det får oss som vill shoppa bilar hela tiden (men inte kan), att känna lite utav den där känslan när man jagar bil :p
Tjonge76 skrev:Annars får du göra som jag och frugan, välj väg efter närhet till BB ;).
CiA skrev:Hehe, har ni gjort det? Bra tips! :D
Japp, sista rundan vi körde (med en nyinköpt bil) hade hon börjat känna värkarna, så radien blev mindre och mindre, så det tog stopp i Örkelljunga. Då var radien nere på 4 mil. Kändes som när man planerar ETOPS-flygningar (atlantenflygningar).
Tjonge76 skrev: Oj, nu blev man sugen...igen. Har priserna på dessa modeller gått ner sen samma period förra året? Kan ju säga att jag köpte en (i mina ögon) fräsch V70 Classic, också med helläder mm. Dock manuell med 140hk för 30 000:-, och det var den bästa och billigaste av ett 20 tal i området. Den har rullat 22k mil c:a.
Jo, priserna verkar ha sjunkit - men den jag länkade till ovan försvann snabbt också tyvärr :( . Vi shoppade också en fin V70 Classic m klädsel, motor och mil som din (vi har alltså två V70:sar! Den svarta som nu ska avyttras och så en vinröd) i dec 2010 - 35 000 kr. Den var för övrigt panikinköpt i precis samma situation som vi befinner oss i nu: Vi stod med en Subaru Outback där topplockspackningen (x2, dubbla toppar) behövde bytas, och eftersom vi 8 månader tidigare just hade lagt 35 000 kr på 'ny' motor (o kamrem o koppling) på den så fick vi nog. Sveriges mest driftsäkra bilar och Sveriges mest nöjda bilägare.. Tja, vi var def undantaget som bekräftar regeln. När de väl går sönder, vilken vår dessutom hade gjort av flera andra anledningar, är de dyra att laga :evil: Vid detektivarbete visade det sig dessutom att den gode Outbacken hade haft motorras när den var sgs som ny också. Hur som haver: Den vinröda V70:n införskaffades och framåt vårkanten så bytte vi Outbacken i befintligt skick mot den svarta.

Och med ett motorhaveri och två toppar på drygt två år så måste vi väl ha fyllt vår kvot i alla fall!?

Nu ska vi bara ta reda på exakta mätarställningen på den svarta (fortf kvar på verkstan) och sen ska den ut på annons. Säljes eller bytes m kr emellan mot en annan V70, fast frisk och gärna utrustad med motorvärmare, extraljus och tonade rutor.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]