Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av micke_v70
#617004
Någon som har konverterat till xenon i helljuset på en v70 -08? Funderar på om det funnar eller om det blir några problem med torkarna som ja läst om på v50 här...
Användarvisningsbild
av Camel
#617494
micke_v70 skrev:Någon som har konverterat till xenon i helljuset på en v70 -08? Funderar på om det funnar eller om det blir några problem med torkarna som ja läst om på v50 här...
Det fungerar oftast bra med att driva ballasterna direkt från originalkablaget. Många som xenonkonverterar gör detta. Men ibland blir det problem. Startströmmen under upptändningsfasen på en ballast och en kallstart på halogenlampa skiljer sig åt. En ballast är inte en helt resistiv eller pulsfri last som en lampa. Drivdonen avger störningar. Det finns exempel på andra bilar där det orsakar problem, se länkar nedan. Specifikt för V50 har det rapporterats om att torkarmotorn skadats. Troligen störningar via parallella ledningar, intern gemensam spänningsfördelning i CEM eller gemensam jordning som kanske påverkar CEM:s funktioner och därmed också torkarmotorn som också styrs av CEM. På andra bilar har rapporterats om störningar på olika system som t.ex. ABS samt att kontrollampor för olika funktioner tänds omotiverat.

På V70II är helljusrelät inbyggt i CEM och kan inte bytas ut med mindre än att man öppnar CEM och löder loss relät. Jag tycker det är lite onödigt risktagande att driva ballasterna från detta inbyggda relä eller att belasta strömbanorna på kretskortet i CEM. Därför är mitt råd att koppla in ett separat relä som styrs av ordinarie helljuskablage och driva ballasterna med separat plusmatning och även separat minusmatning så blir inte CEM inblandad. Detta minskar också risken för problem med störningar på bilens övriga elektriska system. Men valet är fritt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3&p=325457
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=45779
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=204670
http://www2.scanner.nu/forum/forum_post ... 1&get=last
http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... part=&vc=1
Användarvisningsbild
av micke_v70
#617696
Tack för svaret :)
Då vågar ja inte koppla de direkt på kablaget. Menar du att man tar styrström från lampans + kabel till ett separat kopplat relä som styr ballasterna då?
MVH/ Michael
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Hela inlägg behöver inte citeras
Användarvisningsbild
av Camel
#617723
Japp. Det finns färdiga reläsatser med kontakter som passar strömmatningen till ballasterna både hos Xenonkungen och Humanhabit. Vet ej om ledningslängderna passar.

http://www.xenonkungen.com/se/art/extra ... ablage.php

http://www.humanhabit.se/se/xenon/kabla ... ampor.html

(Klicka för större bild)
Bild
av ystad
#618128
Hejsan! Jag har konverterat min xc70-2011 med en sats från xenonkungen. Dom rekomenderade utan canbus trots att canbus finns på bilen,då några kunder kommit fram till att dom inte fick några problem med radiomottagning, felkoder, mm.Jag köpte 60w med slimballaster och fick plats med allting inuti strålkastaren som då fortfarande är tät. Jag har kopplat på originalkablar och inte något extra relä och detta har funkat bra.Tyckte det var perfekt att få plats med allt i strålkastarn då ingenting syns när du lyfter på huven, och man får otroligt mycket ljus för 1400kr. Lycka till!!!
Användarvisningsbild
av Camel
#618149
ystad skrev:Jag har kopplat på originalkablar och inte något extra relä och detta har funkat bra.
Ja, de allra flesta råkar inte ut för några problem. Men om originalkablaget används så går ballastströmmen i ledningar som ligger parallellt med många andra ledningar i ledningshärvorna till CEM och dessutom så passerar ballastströmmen inne i CEM på kretskortsbanor och ett relä som är inlött på kretskortet. Gemensam jordning och gemensam spänningsfördelning kan också bidra till att ballastströmmen orsakar problem. På många bilar av varierande fabrikat rapporteras problem i form av felfunktion på styrenheter, trasiga komponenter (torkarmotorer) samt indikeringslampor som tänds omotiverat. Dessa problem skapas sannolikt av att ballastströmmen inte är rent resistiv, pulsformad med snabb stigtid samt i vissa lägen högre än motsvarande halogenlampa. Olika ballaster uppför sig också olika vilket bidrar till, jämte många faktorer, att bara vissa råkar ut för problem.

Andra problem som rapporterats är störningar på radion samt olika felkoder på CAN-bus lampövervakning. Dessa problem är bagateller i sammanhanget. Problem med radiomottagningen kan t.ex. orsakas av störande fält uppkomna av den höga pulsformade spänningen till xenonlampan. Särskilt vid uppstart. Det är ett problem som inte avses här, och separat relä hjälper oftast inte mot detta. Det är beroende på många parametrar, vanligen t.ex. hur bra reflektorn avskärmar lampan elektriskt, hur högspänningsledningarna till lampan är dragna samt störningskänsligheten i radiomottagaren. Det är olika från fall till fall. Lampövervakningen blir inget problem på V70II då helljuset inte är CAN-busövervakat. Åtminstone inte fram till MY11, sedan vet jag inte.

Jag skulle aldrig riskera problem med CEM eller annat i bilen då kostnaden för ett separat relä med säkring och kablage ligger på endast några hundralappar om man köper en färdig sats. Men valet är fritt, och tur är väl det. :wink:
av trojlee
#618805
Jag har nyligen kastat in 55w xenon på min. Måste säga att det blev otroligt mycket ljus. Jag är positivt överraskad och trodde inte att det skulle bli såhär bra. Nu behöver jag inte kasta på x-ljus som bara riskerar att bli stulna. Grymt lätt att installera och pang för pengarna...
/
M
#618903
trojlee skrev:Jag har nyligen kastat in 55w xenon på min. Måste säga att det blev otroligt mycket ljus. Jag är positivt överraskad och trodde inte att det skulle bli såhär bra. Nu behöver jag inte kasta på x-ljus som bara riskerar att bli stulna. Grymt lätt att installera och pang för pengarna...
/
M
Det låter kanon!

Ska följa camels råd och installera jag med :smile:

Verkar som lite arbete och pengar för bra utbyte av ljus.
Användarvisningsbild
av len
#619003
Jag direktkopplade för 3 år och 12000 mil sedan. Inga bekymmer. Att det "kommit rapporter om..." tar jag lite skrönaktigt tills någon kan visa att det är fel. Och varför fel på en bil och inte en annan?? Drivdonet drar ström som en lampa och ger ut högre spänning som i sig inte ger någon puls, på sin höjd en mycket kort magnetfält. Drivdonet är en trafo som knappast skickar störning bakåt i systemet. Kopplar du direkt inne i lamphuset så slipper du relät med medföljande merarbete plus troligen lite håltagning i lamphuset.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 25
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]