Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#617353
sarren skrev:
llesrof skrev:
teddysoft skrev:Har läst varje kommentar i denna tråd med ett gott skratt, men förstår inte varför
denna tråd urartar sig hela tiden.

Varför inte gå tillbaka till ursprungsfrågan och stanna där?

På ursprungsfrågan skulle jag vilja säga Volvo är ett bra val.
Ja, de andra är ju också bra val med sedan började Sarren dilla om att Lada var bättre än Mercedes för att den drog mer soppa och därmed gav mer pengar till staten.

Jag skulle vilja påstå att ingen av dessa bilar är jämförbara rakt av så du får gärna precisera lite mer vad du det är för egenskaper du tycker är viktiga för dig som blivande droskförare.
Att få bilen krocksäker när den är gjord av plåt är bara att glömma, det är en fantasi och ingen ide att försöka.
Säger jag efter att ha sett en ny volvo krocka i hela 56,3 km/t. På youtube.
Den som säger volvo är säker borde sitta där i stället för krockdockorna.


Har ingen lust att somna i en volvo med alla dessa krockkuddar, snacka om att vagga in folk i falsk trygghet.
När jag säger volvo menar jag alla bilar, undantag formel 1.
Eftersträvar lite mer mad max atmosfär där man tillverkar sina egna bilar och kör runt folk med.
Efter att ha sett krocktesterna säger jag det utan att skämmas.
Somna i en LADA UTAN "alla dessa krockkuddar" så sover du nog för alltid...
#617359
Om du inte lyckats övertyga oss om att dina idéer om krocksäkerhet är korrekta sedan den här tråden startade, hur tänkter du i så fall övertyga dina kunder som springer och gömmer sig när du kommer i din kolfiber-Lada? Du har liksom bara ett ögonblick på dig att övertyga kunden som förväntat sig bli hämtad i en normal bil. Du får gärna leva i tron att du har rätt men du kommer inte att kunna leva på någon taxiverksamhet. Det är nog bättre att du tar anställning inom något område där du slipper vara representativ och förtroendeingivande.
#617361
Ynot skrev:Håller med "KKR" någon måste ju se att det spårar ur i inläggen, vad är det för regler som gäller, VAKNA moderatorer.
He he he... men lite kul är det fast tålamodet börjar ta slut. För mig är det uppenbart att killen driver med oss :mrgreen:
#617364
llesrof skrev:
Ynot skrev:Håller med "KKR" någon måste ju se att det spårar ur i inläggen, vad är det för regler som gäller, VAKNA moderatorer.
He he he... men lite kul är det fast tålamodet börjar ta slut. För mig är det uppenbart att killen driver med oss :mrgreen:
Ja fan vet!!!
#617379
sarren skrev:Då kan ju fan gå ut med att dricka sprit och köra bil är nyttigt för hälsan, att moderna bilar har så pass bra krocksäkerhet att det gör bara gott.
Banna sarren. Troll eller psykopat förmodligen båda.
#617885
Är nu tillbaks efter att ha ägnat tiden åt att titta på krocktest, och befinner mig i mer eller mindre shocktillstånd.
Sanningen är den. (som jag uppfattat och tolkat det)
VOLVO har levt på RYKTEN om krocksäkerhet.

Säkerheten har bestått i att i grundutförandet ha krockkuddar i bilen, medans andra tillverkare kunde erbjuda
att sälja sin bil till ett billigare pris utan krockkuddar.

Det är allt.

Sedan har man sålt bilar på det ryktet att dessa skulle vara säkrare än andra.
Kan då säga att, om jag inte gilla volvo förut, så gillar jag det ännu mindre nu.

Alla test i euroNcap går i 56,3 kilometer i timmen. Som är ett mått på säkerhet enligt europeisk standard.
Och så vitt jag kan se går det lika illa för alla bilar som frontalkrockar med en betongvägg i 56,3 km/t.

Ladan sågs ju krocka i 64 km/t, det såg jag aldrig att en volvo gjorde.

Därmed inte sagt att det är mindre säkert att sitta i en stor och tung bil när man frontalkrockar med en lättare bil.
En stor tung bil är farligare för omgivningen än en lätt bil, så på det sättet är den ju trafikfarligare över lag åt allmänheten.

Sker en olycka ska det helst vara lätta bilar inblandade, blir bäst för alla.

Volvo S40 väger runt 1400 kilo.
LADA (alla) väger runt 1100-1200 kilo.

Inte så stor skillnad.

Billigaste S-40 kostar 194.000 kr i grundutförande.
LADA kostar runt 120.000 kr i Lyxutförande. ( = en massa airbags)

Volvo är 12,6 cm längre, 9 cm bredare, 3,4 cm högre.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]