Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

sarren skrev:
andreas_lofgren skrev:Du hamnar i "friåkarkön" (den femte längst bort) och får stå med skrikande gubbar i ruttna Mercedes från 90-talet som tar 1500 spänn för en körning från Arlanda. Inga resenärer som inte är blinda eller döva går bort dit.
Av vilken anledning skulle man inte få ställa sig i dom stora bolagens kö med en ny Dacia Logan MCV 119 g utsläpp, som dessutom kan köra för ett pris på 70 kr/mil, där en mercedes E kör för 100 kr/mil.
Uppfyller alla krav på miljö osv.
http://www.dacia.se/sv/modeller/logan-m ... trustning/

Vad skulle dom göra om man ställer sig där ändå och erbjuder ett mycket lägre pris till kunderna?
Man måste ju få kriga för sin överlevnad.

Mercedesar från 90-talet kan ju inte vara miljöklassade, med utsläpp under 120 g.
Du kör inte för det bolaget och då öppnas inte bommen för dig helt enkelt. Dessutom skulle du antagligen bli bortkörd av de andra chaufförerna.

Alla stora bolag såsom taxi Stockholm, 020, Taxikurir osv har ett fast antal bilmodeller som man får använda om man vill köra för dem. Dacia är inte en av dem.
Om man ska stå med en miljögodkänd bil och betala för miljötillståndet bland bilar som inte är miljögodkända.
Vad är i så fall meningen med miljötillståndet?
Nej jag är rätt stadig så inte viker jag mig om någon ska försöka köra bort mig.
Dessutom tror jag dacia logan är en sådan bil som man kan fixa allt med sina egna händer utan "hjälp" från andra.
Att börja din taxikarriär med att köra sönder bommarna vid Arlanda - tror du verkligen det är en bra idé?
andreas_lofgren skrev:Att börja din taxikarriär med att köra sönder bommarna vid Arlanda - tror du verkligen det är en bra idé?
Nej, förstod inte vitsen med miljöintyget om man inte får öppnade bommar, och måste stå bland sådana som inte har miljöintyg.
Det kan inte vara tillåtet enligt konkurenslagstiftningen om det får vara på det sättet.
Det måste finnas en kundgrupp som är berädd att åka billigare taxi utan att chaffisen måste gå ner i lön, utan man åker på bilens bekostnad.
Priset man får betala är mindre komfort, å andra sidan får man minst 150 kr över till något annat om man åker från arlanda.
Dom 150 kronorna kan kunden göra något roligt för i stället.
(räknat på pris 100 kr/mil mot 70 kr /mil)
Senast redigerad av 3 sarren, redigerad totalt 0 gång.
Hitta något ännu bättre än Dacia.

LADA 2107, har lägre driftskostnader än mercedes fast den drar 8,5 liter/mil och går på bensin.
Då räknar jag endast på inköpspriset och bränsleförbrukningen.
Fabriksny, kan vem som helst laga själv med förbundna ögon och bakbundna händer, i stort sett.
Vilket betyder 0 kr i servicekostnader i utfört arbete.
Reservdelar finns gott om och är billiga, modellen har funnits sen mitten av 70-talet.
Reggar man den som etanolbil blir den dessutom miljögodkänd. Med bara vatten som utsläpp.

Byter man dessutom bakaxel i den för att få ner varvtalen, krossar man alla tvivel.
Det kan ju vara så att olika bolag har olika avtal med flygplatsen. De platser närmast utgången är kanske dyrast och det har bara de stora bolagen råd med. De abonnerar förmodligen på dessa platser och då kan inte frifräsande Izmeth segla in där med sin inrökta Merca från 1997. Inte utan att bli lynchad i alla fall. Så var det på ett ställe där jag jobbade. Ett bolag hyrde två platser och fan ta den från ett annat bolag som tog någon av dessa platser. Jag blev själv vittne till hur två droskkusksr kallade varandra olika tillmälen och höll på att ryka ihop bara för att den ena snott en av platserna.
sarren skrev: Reggar man den som etanolbil blir den dessutom miljögodkänd. Med bara vatten som utsläpp.
Du får nog läsa pä lite. Om du konverterar den till vätedrift så får du vatten som restprodukt men knappast om du kör på E85 :-DD
llesrof skrev:
sarren skrev: Reggar man den som etanolbil blir den dessutom miljögodkänd. Med bara vatten som utsläpp.
Du får nog läsa pä lite. Om du konverterar den till vätedrift så får du vatten som restprodukt men knappast om du kör på E85 :-DD
Ja, jag erkänner mej skyldig, om man vill ha 0:a i utsläpp bör man köra på E100. Eller rättare sagt E97.
llesrof skrev:Det kan ju vara så att olika bolag har olika avtal med flygplatsen. De platser närmast utgången är kanske dyrast och det har bara de stora bolagen råd med. De abonnerar förmodligen på dessa platser och då kan inte frifräsande Izmeth segla in där med sin inrökta Merca från 1997. Inte utan att bli lynchad i alla fall. Så var det på ett ställe där jag jobbade. Ett bolag hyrde två platser och fan ta den från ett annat bolag som tog någon av dessa platser. Jag blev själv vittne till hur två droskkusksr kallade varandra olika tillmälen och höll på att ryka ihop bara för att den ena snott en av platserna.
Ja, visst men dom kan ju inte få monopol på att hyra.
Är hyran så dyr så dom går back på körningarna, det tror jag inte.
I så fall hyr dom enbart för att sabba för småföretag, och det får man ju inte heller göra enligt konkurenslagstiftningen.
Det lutar åt att skaffa en vit eller beige LADA 2107. :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]