Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 245 -93
Har 245 -93a. Motor 230FD. Har nyligen bytt motor i bilen, gick bra frånsett att jag inte kommer ihåg var den gula resp. vita lilla slangen ska vara infäst. Tror att den gula sitter vid insuget, men den vita har jag ingen aning om. Dessa har väl med vakuum på något sätt att göra tror jag???
Användarvisningsbild
av Hasse63
En bild skulle underlätta mycke :wink:
Användarvisningsbild
av Caffis
Öööö vad står FD för ?? Förgasar disel?? ellerr ....Seriöst nu vad betyder alla dom här boksäverna på motorerna har funderat.. B20 B21 ( Bensin motor 2L ) rätt eller?
Användarvisningsbild
av Caffis
Typ av motor ex b20 men ex 230F vad står F för? (Fast) eller... någon som vet??
FD har jag aldrig hör talas om förut. Är det bara ett namn som ex Billys bokhylla eller betyder det något Kommer det någon bild??? vill gärna se en FD. :)
av Rådlös
Om du går in på den här länken, och vidare på en rubrik: AQ 171 c 90, och klickar på B 230 demontering, så får du rätt mycket förklaring på flera siffror.
http://ockelbo.plars.org/
Jag har också möjlighet att skanna en sida ur Volvo:s GDS-bok. Där finns en helsida med olika beteckningar och framförallt var man hittar dom. Lägg ut en e-postadress, så mailar jag den. Jag accepterar att du väljer en "hemlig" och tillfällig Hotmailadress, om du vill det. Men sådana sidor brukar bli ca. 500 kb, så se till att det finns plats i inboxen.
OBS! Jag har inget samband med Plars. Jag bara tycker om hans sida och presentation av det han gör.
av b_230_f
A=förgasare
E=mekaniskt insprut
F=elektriskt insprut
K=elektrisk förgasare

T=turbo

D=Diesel

tex: FT, ET, FD, ED
Användarvisningsbild
av Caffis
Tack
Användarvisningsbild
av Caffis
Tack
Användarvisningsbild
av Sparkz
230FD är en 230F med VX3-kam och 130 hk ist för 116.
FB är en F med EGR och Pulsair.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]