Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
....så därför har jag varit på Volvo idag och köpt en jävla massa delar, bla. vattenpump så man inte står där under bytet så e den kass och man har ingen ny tillgänglig!

Jag har köpt:
* Kamremspaket: rem, spännare och brytrulle

* Hjälpaggregatsrempaket: rem och remspännare

* Vattenpumpspaket: Vattenpump och kylarvätska

Frågorna är; finns det nåt mer man BÖR byta när man ändå e där å rotar? Finns det nåt man INTE byter pga. att det känns bra? Finns det nåt man byter trots att det känns bra vid kontroll?

Köpte hela kitet med möjlighet att lämna tillbaka det jag inte behöver. Men som sagt, trist att stå där med nåt som behöver bytas som man inte har tillgängligt.

Inputs på detta?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Nu kommer jag inte ihåg exakt, men vattenpumpen behöver man väl inte byta?

På 850 drivs vattenpumpen av kamremmen, och då byter man den vid varje kamremsbyte för att motorn inte ska haverera om vattenpumpen havererar helt enkelt.

Men jag är 87,73% säker på att när jag spana lite under huven sist på min v70n -00 så drivs pumpen av hjälpremmen/ fläktremmen. Så då är det inte lika blodigt OM den skulle haverera. Sitter väl längst upp, framtill på motorn.

ANnars så är det ju så att allt som har med kamremmen att göra ska bytas i förebyggande syfte. Allt med lager som kan gå sönder.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Vattenpumpen behöver inte bytas första kamremsbyten men andra. Volvo byter bara remmen om löphjul och spännaren inte låter illa. Du verkar ha tänt på allt. Viktigast är ju att byta löprullarna samt spännrullen.
av Bewsfroe
Tack för svar, låter min mekaniker kontrollera vattenpumpen. Kanske låter bli att byta den om den verkar bra! Remmen och spännare/löphjul känns viktigt iaf.

Iofs fick jag bra pris på grejerna kan jag tycka, ca 3300 för allt (originaldelar rätt igenom). Kanske lika bra att byta rubbet då?
av Arnold
För en tid sedan fanns det en ganska intensiv diskussion på forumet om man även ska byta vattenpumpen. Det var flera som tyckte att man även ska byta vattenpumpen. Extrakostnaden för vattenpumpen är ganska liten i förhållande till konsekvenserna om pumpen skulle ge upp. Även om den risken är liten. Har man en ny pump hemma som i ditt fall - varför inte plocka på den också? Det kostar inte mycket extra.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
popnit skrev:V-pumpen drivs av kamrem på din v70n också.
Som sagt, första rembyte kontrolleras bara pumpen, men andra så byts den.
Vad är det för pump då som sitter längst upp, längst fram då? Servopumpen?
Användarvisningsbild
av Vojje
bensinskalle skrev: Vad är det för pump då som sitter längst upp, längst fram då? Servopumpen?
Japp, om du menar den lilla burken ovan kompressorn.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Att byta vattenpump eller inte, är en bra fråga. Bytte kamrem på min S60 2.5T-06. Vattenpumpen var glapp så den blev ersatt med en ny. Mycket tveksamt om denna pump hade hängt med till 36000 mil. Att pumpen var glapp märktes även på remmens läge över drev för kamaxlar. Remmen låg mot ytterkant på drev(dock inte utanför). Efter bytet la sig remmen ungefär på mitten på kugghjulen. Mitt råd är att byta pump i samband med rembyte.

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]