Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Generatorn ska ju INTE ladda mindre än 13,5V, så det kan jag aldrig tänka att det skulle vara problemet att den nya laddar 14V.

Du kanske skulle låta batteriet vara inkopplat och köra en längre sträcka och sedan låta det vara, prova sedan nästa gång du tar
bilen om det funkar eller går sämre? Är väl inte mycket till adaption i dom boxarna, men den där finns måste ju bli helsnurrig av allt på
och av med batteriet?

Du har inte en dålig jordkabel från batteriet?
Jag har ju bara kopplat bort batteriet 3ggr så det är ju inte så mycket.
Bilen håller sig i det bättre läget när den får stå.
Jag vet att den laddar som den ska nu men jag undrade om det var något som kunde påverkas av skillnaden mellan 12,8 och 14v, alltså något som är trasigt men fungerar bättre med lägre spänning.
Aha! Fick uppfattningen att du kopplat av och på en massa gånger. :P

Har du kollat så inte bränsletrycksgegulatorn (BTR) är kass? Då har du troligen fullt bränsletryck även på tomgång, vilket kan förklara
den dåliga gången på lägre varv. Lossa returslangen och se om det kommer bränsle ur den, men var JÄKLIGT FÖRSIKTIG. Håll den
förslagsvis ner i en flaska eller något.
Låter som den har för lågt bränsletryck , skumt att den inte ger felkod ?? .
Borde även ge felkod om den har för högt tryck (som föreslagits) .
Mät bränsletryck som 1A på "att göra" listan !.
Nästa koll borde vara att kolla tjuvluft, =startgas vid alla skarvar där till-luft kan komma in .

Kollat kamtider ?, kolla med stroboskop så inte remmen hoppat !.
mpnax skrev:Okej. Men den går så jätte illa och sen blir den inte helt bra utan när den går som bäst så känns den konstig vid gaspådrag precis när den övergår från tomgång till gas och sen trött på höga varv
Byt bränslefilter och luftfilter. Vilka delar är nyligen bytta i tändsystemet? Kontrollera med hjälp av startgas att du inte har läckor i vakuum eller luftslangar, kolla även vid insugspackningen och då även under insuget så gott det går. Om varvet stiger har du hittat en läcka. Kontrollera även batterianslutningar samt att pluskabelns anslutning vid startmotorn ej är ärgad. Kontrollera också att minuskabeln mellan batteri och motor har rena anslutningar, ta loss och rengör. Kontrollera även att jordflätan mellan topp och torped (förmodar att den finns även på 900) är hel och att anslutningarna är rena.

Mvh GK
Bränsletryck 2bar tomgång 3bar vid körning
Ingen tjyvluft upptäckt
Alla kabelanslutningar okej
Ska prova en annan box senare
Men idag fick jag i alla fall några felkoder och lamdalampa tändes när jag var ute och körde.
koder 2-3-2, 2-3-1, 2-2-1
Vad bör bytas då?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]