Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
bensinskalle skrev:Vad kostar det att lämna in bilen och låta en verkstad göra hela ansträngningen? +att de tar hem allt material.

Vore ju fint med en motsvarande TomasL:s :mrgreen:
Du behöver ju inte gå till Volvo. Finns ju andra firmor som lever på att just installera värmare.
Jag skulle tippa att totalt kommer du hamna någonstans runt 20000:-, mest troligt någon tusenlapp över.
Min är inte installerad på Volvo utan av Webasto själva. Har en modell större värmare än den webasto original leverar till dessa Volvobilar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
TomasL skrev:
bensinskalle skrev:Vad kostar det att lämna in bilen och låta en verkstad göra hela ansträngningen? +att de tar hem allt material.

Vore ju fint med en motsvarande TomasL:s :mrgreen:
Du behöver ju inte gå till Volvo. Finns ju andra firmor som lever på att just installera värmare.
Jag skulle tippa att totalt kommer du hamna någonstans runt 20000:-, mest troligt någon tusenlapp över.
Min är inte installerad på Volvo utan av Webasto själva. Har en modell större värmare än den webasto original leverar till dessa Volvobilar.
Men då måste man ju vara säkert på att man får en enhet som lirar med Volvos programvara. Eller hur kör du din värmare? Med Webastos lösning rakt igenom, eller?
av TomasL
Min är fullt integrerad i Volvos system så jag kan ställa två timers och direktstarta via färddatorn. Har även fjärrstart T100 HTM som inte Volvo kan erbjuda.
Ska du ha fjärrstart om du köper den ifrån volvo så får du bara T91 fjärrkontrollen med start/stopp. Jag har ju display på min där jag kan se aktuell kupétemp. Kan även ställa in två timers i fjärrkontrollen (som även dom tar hänsyn till utetempen och räknar ut när den ska startas). Kan även med fjärrkontrollen ställa in hur varmt jag vill att det ska bli i kupén. På sommaren kan jag bara köra igång kupéfläkten med hjälp av den också för att vädra kupén.
Användarvisningsbild
av StringerBell
TomasL skrev: fjärrstart T100 HTM som inte Volvo kan erbjuda.
Och den funkar rakt av med Volvos standardmjukvara och standardvärmare? Bara att skaffa den om man redan har den enklare fjärren?
Användarvisningsbild
av StringerBell
TomasL skrev:Tyvärr inte.
Så vad som behövs är alltså en Webasto installation som sedan i efterhand integreras med Volvos programvara?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
TomasL skrev:
bensinskalle skrev: Har man el är det ju bättre på i princip alla sätt att köra elektrisk kupévärmare

edit: och motorvärmare
Det håller jag inte med om att det skulle vara bättre.
Tänk dig själv ett elektriskt motorvärmarelement är på ca 500-600w och till 99% ingen cirkulation av vattnet med hjälp av någon slags pump.
Min bränslevärmare är på 6kW och cirkulerar vattnet fint på hjälp av cirkulationspump. Den får upp mera värme på vattnet/motorn på 10min än vad en slangvärmare får på 3 timmar.
Eftersom en bränslevärmare går under kortare tid så är dom ju kanske inte lika bra att smälta bort snö med som en 2kW kupévärmare som står i 3 timmar och flåsar.
Men som sagt jag har aldrig hitills behövt skrapat rutorna på bilen och det är behagligt och varmt i kupén efter ca 30 min med värmaren nu när det har varit neråt -10°C.

Jag har dock även köpt slangvärmare+kupéintag så det ska också monteras då jag har tillgång till stolpe på jobbet men det har inte blivit av än då bränslevärmare fungerar så bra så den blir nog inte monterad förren till nästa vinter.
Då skulle man alltså stoppa ner en batteriladdare i skuffen permanent och koppla till kupéuttaget, och alltså köra bensinvärmare och ladda batteriet genom att ansluta kabeln i princip. ( koppla ur den elektriska värmaren )

Men helvete va dyrt det var. Hade kunnat svälja 10 lök, men 20?.....
av TomasL
StringerBell skrev:
TomasL skrev:Tyvärr inte.
Så vad som behövs är alltså en Webasto installation som sedan i efterhand integreras med Volvos programvara?
Webasto har något som dom kallar Volvo Gateway som gör så att värmaren kan prata canbus med Volvon.
Det är ju även Webasto som sitter originalmonterat i dessa volvobilar så det kan ju hända att man kan byta mottagarenheten till fjärren, för den skiljer sig nämligen också om man jämför med den som Volvo monterar.
Men är inte säker på att man kan byta denna i Volvoinstallationen och få det att fungera och den är lite dyr att köpa och prova. Tror fjärren och mottageren kostar ca 5000:-.
av TomasL
bensinskalle skrev: Då skulle man alltså stoppa ner en batteriladdare i skuffen permanent och koppla till kupéuttaget, och alltså köra bensinvärmare och ladda batteriet genom att ansluta kabeln i princip. ( koppla ur den elektriska värmaren )
10' stoppar nog knappt för all hårdvara kanske om du skippar fjärrstart.
Sedan mjukvara 3000 + installationskostnad.

Sen som jag skrev ovan så har elektrisk motor+kupévärmare sin poäng också om man nu har tillgång till stolpe.
Eftersom men inte kör med bränslevärmaren under någon längre tid så kan det vara svårt att få rutorna rena om det ligger mycket snö på bilen.
En kupévärmare får ju kanske stå och gå i 3 timmar och då hinner den smälta snö på ett helt annat sätt. Men är det bara frost eller lite snö så är det inga problem.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
TomasL skrev:
bensinskalle skrev: Då skulle man alltså stoppa ner en batteriladdare i skuffen permanent och koppla till kupéuttaget, och alltså köra bensinvärmare och ladda batteriet genom att ansluta kabeln i princip. ( koppla ur den elektriska värmaren )
10' stoppar nog knappt för all hårdvara kanske om du skippar fjärrstart.
Sedan mjukvara 3000 + installationskostnad.

Sen som jag skrev ovan så har elektrisk motor+kupévärmare sin poäng också om man nu har tillgång till stolpe.
Eftersom men inte kör med bränslevärmaren under någon längre tid så kan det vara svårt att få rutorna rena om det ligger mycket snö på bilen.
En kupévärmare får ju kanske stå och gå i 3 timmar och då hinner den smälta snö på ett helt annat sätt. Men är det bara frost eller lite snö så är det inga problem.
Äh, det är ju inte hela världen om man får borsta av rutorna lite/ skrapa. Värst är det väl om det är tjock is, men har man liite värme i kupén lossnar den väl enkelt. Det jag är ute efter är att ha någorlunda skön temp i kupén och kanske lite temp i motorn ;)

Har motorvärmare på min, men vet inte om det är block eller slang? Kanske bara finns slang?

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]