Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenkeT5
Hallå igen..

Hmm.. en tanke slog mej nu. Min bil är importerad till Sverige 2007 såg jag i papprerna..o eftersom det är en årsmodell 2000..uttagen i juli 2000..då så skulle jag har haft ett "vit märkt" spjällhus..men det är ju gult som satt på bilen nu..tänk om dom har satt dit de nuvarande spjällhuset, som kanske inte är avstämt med bilen så det har blivit fel pga fel nummer på spjällhuset.. för bilen fungerar fast den beter sej lite lustigt ibland vid acceleration då turboknuffen känns rätt så tam..för bilen beter sej nu likadant som innan, även om jag har felkoderna för tillfället..
Men som sagt detta va bara en tanke o inget annat..

kan man åka ner till liljas med sitt WIN-nummer o så borde väl kunna se vilket nummer på spjällhuset som bilen ska ha?

/Henke
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är väl bara att inse att även gula spjäll, i vart fall av 8644347, monterades vid bandet.
Men det är i alla fall inte utbytt, så den myten kvarstår (som tur är :D ). Eller???
av Arnold
HenkeT5 skrev:Hallå igen..

Hmm.. en tanke slog mej nu. Min bil är importerad till Sverige 2007 såg jag i papprerna..o eftersom det är en årsmodell 2000..uttagen i juli 2000..då så skulle jag har haft ett "vit märkt" spjällhus..men det är ju gult som satt på bilen nu..tänk om dom har satt dit de nuvarande spjällhuset, som kanske inte är avstämt med bilen så det har blivit fel pga fel nummer på spjällhuset.. för bilen fungerar fast den beter sej lite lustigt ibland vid acceleration då turboknuffen känns rätt så tam..för bilen beter sej nu likadant som innan, även om jag har felkoderna för tillfället..
Men som sagt detta va bara en tanke o inget annat..

kan man åka ner till liljas med sitt WIN-nummer o så borde väl kunna se vilket nummer på spjällhuset som bilen ska ha?

/Henke
Du kan ha rätt i dina funderingar. När jag gav volvonottingham (på ebay) win-numret och numret på mitt spjäll så skrev han att det var fel spjäll till den bilen och menade att det måste vara utbytt. Men han kunde plocka fram rätt spjäll till mig med gul etikett med hjälp av win-numret. Ja du kan fråga Lilja, jag gjorde själv en dubbelkoll med Volvo innan jag beställde av volvonottingham, jag ringde bara till kundmottagningen. Då kollade de med hjälp av registreringsnumret.
av HenkeT5
Hej igen..

För att uppdatera denna spjällhus resa så hade jag rätt spjällhus kontra mitt win nummer på bilen..så nu är ett spjällhus beställt..bara att vänta :)

Men som Arnold skrev innan..dubbelkolla innan ni köper spjällhus..Det är ändå rätt så mycket pengar som handlar om..

Sen så måste jag ger er alla som hänger här på forumet en stor tumme upp för hjälp/tips/fakta som ni skriver här på forumet..Det är så ett forum ska vara :-)-)

Mvh//Henke
av Arnold
HenkeT5 skrev:Hej igen..

För att uppdatera denna spjällhus resa så hade jag rätt spjällhus kontra mitt win nummer på bilen..så nu är ett spjällhus beställt..bara att vänta :)

Men som Arnold skrev innan..dubbelkolla innan ni köper spjällhus..Det är ändå rätt så mycket pengar som handlar om..

Sen så måste jag ger er alla som hänger här på forumet en stor tumme upp för hjälp/tips/fakta som ni skriver här på forumet..Det är så ett forum ska vara :-)-)

Mvh//Henke
Ja, bara roligt att kunna hjälpa till. Vi har stor nyttan av varandra här på forumet. Beställde du på ebay?
av HenkeT5
Arnold..

yapp det fick bli billiga priset sidan Ebay :)

Men nu ni grabbar så har ni något att klura på innan ni drar ner gonatt mössan denna kvällen.. min Sambo hade bilen till jobbet imorse, och när hon kom hem så sa hon att meddelandet som alltid lös i meddelanderutan (motorsystem service omgående) slutade att lysa när hon körde hem ifrån jobbet...ja trodde att hon skämtade först, så jag knatade ut kollade.. och mycket riktigt meddelandet va borta..men hur ända in i helskotta ska man tolka det här.För själva styrboxen till bilen ska väl inte behöva så lång tid på dej att gilla spjällhuset nya programvara?..för jag har ju inte rengjort spjällhuset heller då det var 2 jobbiga felkoder som inte gick att komma ifrån även med en rengörning..Det blir ett spjällhus byte ialla fall nu när det är beställt och är på väg hem..men aldrig har jag läst&hört något liknande fall som detta..

/Henke
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag anade detta, att det inte är ngt fel på spjället, trots allt. Läste du inte vad Wissel skrev?
Kollade Lilja bara felkoderna. Gjorde de inte några andra kontroller?
Spjället borde kunna styras från Vida och potentiometrarnas (2st) värde avläsas och jämföras (max 13 grader skillnad).
av HenkeT5
Det enda som jag vet var att dom kollade felkoderna 2 gånger Vojje..först när ja kom dit och sen efter dom hade installerat den nya mjukvaran på etm'n..

/Henke
Senast redigerad av 1 HenkeT5, redigerad totalt 0 gånger.
Tappad uppkoppling

Noterar att det bara verkar ske på dagen, ti[…]

Ingen värme i kupén

Det kan vara lurigt att få ur all luft ur v&[…]

Okej, vilken tur att vi har en VIDA på gymna[…]

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]