Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Den som inte får bromsbeläggen att gå åt i rekordfart med hjälp av slitsade och hålborrade skivor har ett jätteproblem med sina belägg.
Det finns inte några slitsade skivor i normalfallet som inte sliter på beläggen. :wink:
Tack för alla svar! Jättekul att folk hör av sig med sina erfarenheter. Dock får jag ev hoppa över skivorna då jag får byta hjullager på Hö fram. Eller så är det yttre drivknut som behöver bytas. Kan inte riktigt 100% fastställa vilket som för oljjud. Tycker när jag hissat upp bilen med domkraft och snurrar på hjulet att det vibrerar i fjädern. drivknutsdamasken är hel o fin, tycker inte den ser torr ut faktiskt. Ska ta hjälp av en kompis som får göra sin bedömning också. men det är ett dovt ljud som kommer när jag svänger, tycker dock inte att de är samma ljud som jag hade förrut på vänster sida. men kan även vara för att jag inte sitter på samma position. Några andra knep man kan ta till för att fastställa vilket utav de som krånglar?
*pettson* skrev:Kanten bör vara runt nån millimeter tjock och den får vara drygt nån millimeter djup per sida. Sen är skivorna nere på minimåttet och ska bytas ut.
Okej, då är det nog lika bra att byta ut de också. kommer kosta en slant men det blir bra i slutändan. Om jag byter allt detta. Vad är snitt livslängden egentligen? Bara undrade ifall jag kommer behöva bry mig om detta efter det. Har väl tänkt att ha bilen typ 2-3 år till. Fast ska jag vara riktigt ärlig så känner jag mig själv och kommer ha den ännu längre. Har svårt att skilja mig från bilar. :)
För att lösa frågan om skivorna är färdiga för byte eller ej så lämna bedömningssteget och mät helt enkelt hur tjocka skivorna är varvid du får ovedersägliga fakta.

Mvh GK
gnestakalle skrev:
Alfredo skrev:jag slipade ner rostkanten med en bandslip för oken tog i.
Undrar om skivorna håller minimummåttet då?

Mvh GK
Knappast, men det var något som Jag skulle åtgärda men tysta blev dom!
Hade dessutom tänkt skaffa bitemas hålborrade?
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har fyllt på kylvätskan två g[…]

EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]

14 - 14,3 är bra. Min P80 laddar med 13.[…]