Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoiten81
#611011
Jag kan sedan några dagar inte öppna min högra bakdörr på min v70, -09. När jag försöker öppna med dörrhandtaget tar det helt stopp så det är INTE själva dörrlisten som frusit fast. Dörren går inte heller öppna inifrån. Måste jag lämna in den eller kan jag göra något själv? :(
av Johnny83
#611030
När du försöker öppna utifrån går handtaget ut, men dörren går inte att öppna eller är handtaget stumt?
Har du slagit på barnsäkerhetslåset? skulle kunna förklara varför du inte kan öppna innifrån.

Jag har varit med om att wiren som drar i låsets öppningsarm har hoppat loss från sin hållare vilket gjort att wiren inte drar armen. Då kan man inte öppna dörren utifrån.
I alra värsta fall så har dubbellåsningen gått sönder dvs du låste bilen som vanligt och bilen gick in i dubbellåsning ( dörren går ej att öppna innifrån) och sedan när du låser upp bilen så går inte dubbellåsningen ur. Ovanligt men hände på ngn enstaka v70n bil tidigare. Riktigt drygt att ordna till.( man får slå sönder låset helt och hållet)
av volvoiten81
#611092
Handtaget går ut fram till själva "öppningsmekanismen" skall starta, alltså cirka halvvägs - sen blir det totalstopp. Inifrån kan jag dra öppnaren hela vägen men det är omöjligt att öppna dörren. Jag har inte aktiverat något barnsäkerhetslås.

Detta problem har uppstått en gång tidigare i vinter men problemet försvann när utetempen gick över på plusgrader igen.
av volvoiten81
#611354
Efter lite trixande kunde jag till slut öppna dörren idag. Jag upptäckte då att jag hade aktiverat barnlåset vilket jag direkt avaktiverade. Efter detta funkar det perfekt! Det verkar alltså som att själva "barnlåset" frös så att dörren även blev omölig att öppna utifrån.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
#812295
Använder denna tråd.

Imorse kunde jag ej öppna bilen in ifrån på förarsidan. Men handtaget på utsidan gick, verkar vara fukt i låset men vad är det för jävla skit lås? Man tycker att handtaget på insidan och på utsidan ska dra i samma pinne. Men tydligen inte :shock:
Användarvisningsbild
av SagaPer
#812367
I 2008 / 2009 ble det levert en del V70 / XC70 med dørlåser med feil type fett (fra underleverandør). I tillegg til dette har låsekassene er produksjonssvakhet som gjør at fukt lett trenger inn i låsen. I kaldt vær blir denne kombinasjonen med feil fett og fukt en dårlig miks. Låsen fryser, du får åpnet døren, men den går ikke i lås igjen osv. Det har tidligere vært en kampanje på dette enten ved at låsene har vært smurt opp igjen og modifisert eller ved at man har byttet låskasse til kampanjepris. I ditt tilfelle vil jeg tro at du må bytte låskasse. Du kan gjerne vise til tidligere interne kampanjer hos Volvo og se om du får en "goodwill"-pris på deler og arbeid.
Användarvisningsbild
av moose
#812379
Om de nu är ointresserade av att byta lås de VET att de har problem med borde de väl kunna lämna ut serviceinstruktionen på denna kampanj så man kan fixa felet själv?
Hände även min kärra en gång förra vintern men nån dag i garaget så styrde det upp sej och återkom inte.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]