NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredde8
Funderar på att köpa en v50 2.0D 05-06. Ca 14-17000 mil. Vad ska man kolla och andra ev problem med dem? Tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Rättade till rubriken
av jumu01
Att den är servad.
Partikelfiltret är bytt vid 12000 mil.
Att kontakterna vid A-stolarna är bytta, V50 av tidigare årgångar led av elektriska problem då dessa kontakter ärgade.
Att dieselvärmaren fungerar.
Ta en titt på sitsarna i framsätet dessa har en tendens att spricka speciellt om klädseln är T-tec.
av fredde8
Hej! Ok tack för tipset, a-stolarna är det framstolarna? :D eller stolparna framme där dörrgångjärnen sitter. Brukar det vara broblem med värmaren?
av jumu01
A-stolparna.
Kontrollera att den fungerar även tillsammans med timern, dessa brukar inte vara billiga att laga, den har ju 6-7 år på nacken.
Användarvisningsbild
av Knight8806
ok, någon som vet någon som har haft problem med värmarna och vad det kostar?
Inga problem med värmaren ännu (kör S40 2.0D MY07). Däremot ska du undvika att använda värmaren när bilen står i lutning.
av jumu01
fredde8 skrev:ok, någon som vet någon som har haft problem med värmarna och vad det kostar?
Ta gärna del av denna tråden http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=76087
Du har ju ingen maskinskadeförsäkring kvar då bilen rullat så långt därför skadar det inte att kolla dieselvärmaren, fungerar den så skall det ju inte vara några problem.
av jumu01
Motorn är det inget att anmärka på dragvillig och borgar för säkra omkörningar i o m att det är en PSA motor så betvivlar jag inte dess kvalite.
Växellådan tillhör inte dom med de "fastaste" lägena men gör ändå sitt jobb tror den kommer från Fordkoncernen.
Konceptet är driftsäkert jag hann köra 7900 mil med min innan den byttes bort.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Växellådan tillhör inte dom med de "fastaste" lägena men gör ändå sitt jobb tror den kommer från Fordkoncernen.
Va? Det där håller jag inte alls med om. Den är ju riktigt fast med distinkta lägen! Liten och precis i växlingen, till skillnad från nya V70 där växellådan är oprecis med långa utväxlingar.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]