Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Candypig
#608413
Hallå, har en fråga om automatlådan på min 940, tänkte jag skulle serva denna själv med oljebyte men då jag inte gjort detta själv förut(bara på verkstad) undrar jag lite mer konkret hur jag ska göra och vilken olja ska jag köpa, lämna gärna köptips, det finns ju några olika att välja på! :shock:
Användarvisningsbild
av White
#608427
Om du vill göra en ordentlig sköljning börjar du med att tappa ut oljan ur tråget på lådan. Sedan plockar du ner tråget, rengör det
noga invändigt, rengör filter (består av ett stålnät) och magneterna som ligger i tråget. Därefter monterar du tillbaka allt, givetvis
med nya packningar. (Har du nyligen haft ner tråget och rengjort kan du skippa den biten.)

När detta är gjort så lossar du på oljeröret framme vid kylaren, det ska vara röret som leder oljan FRÅN kylaren TILL lådan. (det övre på B230FT/FK)
Sedan så trär du antingen på en lagom stor genomskinlig slang på anslutningen på kylaren ELLER så fixar du en nippel med rätt gänga
som du trär slangen på och skruvar fast i kylarens anslutning. Slangen ska vara så lång att den når ner i ett uppsamlingskärl framför
eller sidan om bilen. Uppsamlingskärlet ska vara på det viset att du kan hålla koll på hur många liter du tappar ut.

Nu får du fylla på lika mycket NY olja på lådan (genom oljestickans rör) som du tappat ut när du tömde tråget. Sedan får du ha
någon till hjälp som kan hålla ner bromsen, (OBS! VIKTIGT) starta motorn, köra igenom alla växellägena med växelspaken, (PÅ TOMGÅNG)
tills du tappat ut ungefär två liter olja i uppsamlingskärlet via slangen du monterat på kylaren. Därefter fyller du på två liter NY olja
på lådan igen. Upprepa med att återigen köra ut två liter olja på samma sätt som tidigare, och fyll på.

Så här får du/ni hålla på tills bara klar röd olja, som ser ut och luktar precis som ny, kommer ut genom slangen. Räkna med ungefär
15 liter innan det är klart.

Ta loss slangen och montera tillbaka oljeröret på kylaren, kolla oljenivån i lådan med motorn igång EFTER att ha kört spaken igenom
alla växellägena!. OBS! Finns avläsning för både kall och varm olja!

Nu har du ny fin olja i din låda! :D


Du bör använda DEXRON III ATF olja till den lådan. Jag kör med Q8 DEXRON III!
av Candypig
#608435
Ok så man ska "dra" igenom växellägena och på så sätt tömma olja, 2 liter ca, åt gången då om jag fattat rätt, funderar att köpa en nytt filter om jag plockar ner tråget, har bytt olja förut i samband med service på 12+18+24000 mil men undrar om de(verkstaden) verkligen rengör filtret etc som du beskrivit.
Och för ordnings skull så är det AW7?L låda och turbo då.
Användarvisningsbild
av White
#608442
Du ska föra spaken genom växellägena med motorn i gång, detta är för att tömma även ventilpaketet på olja. Är man riktigt
superseriös ska bilen upp på pallbockar så bakhjulen kan snurra fritt, lägg i "D" och trampa på gasen tills lådan har växlat genom alla
växlarna även i det läget. Jag gör själv dock aldrig den biten. Kör inte ut mer än två liter åt gången, då kan du skada lådan!

Misstänker att verkstaden INTE har ner oljetråget, men kan ju inte vara säker på det. Ett filter är inte dyrt, men det gamla brukar gå
bra att rengöra. Det är nog en smaksak...

Det jag beskrev gäller för AW7X lådan, men bör väl funka på andra lådor med.
av Candypig
#608806
Ok jag ska notera allt ovan och sak göra detta lite "senare" när det inte är så gråtrist väder att ligga under bilen i garaget och frysa, Tack för info!! :-)-)
av Dunkey
#610431
Är auto-oljan svart eller brun? Om den är svart (inte bra alls!) då kan det vara bra ide att ta ner tråget och rensa magnet o silen (är silen skadad då köp nytt!). Är det brun är det tillräcklig seriös att bara tömma via övre (pumpar ut från kylaren!) anslutningen! Räkna givetvis med runt 15 liter spara den mängden tills det sista du tömte ut första litern, brukar räcka med 2,5 liter! Använd trädgård- eller tryckluft-slang och ha en 25 liters-dunk eller liknande då du kan slänga den på nån soppaköket! :lol:
av Candypig
#615093
Någon som vet vad det är för packning/tätning till oljepluggen i sumpen?
Bilia ville ge mig en M8 bult(tänkte byta pluggen) och en o-ring som tätning till detta, men det kan ju inte vara rätt?!!
På denna sida ska det vara nr 40a + 40b på sprängskissen, men då får jag fel storlek,
http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 39960.html

Enligt Skruvat.se finns en plugg som har 17-nyckel fattning, men hittar ingen tätning?

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]