Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Janne745
Tack för all hjälp.
Ska ta och testa detta och även testa att byta till den andra jag har liggande.
Annars kanske det är förpumpen som inte hänger med, det låter ju i tanken när man slår på tändningen. Men den kanske kan vara dålig ändå? Hoppas ju på att slippa byta den.

Mvh.
Janne
av Janne745
Får väl börja med att be om ursäkt, har ju inte skrivit i tråden på länge. Mycket annat har kommit i mellan.

Har iaf. kollat lite mer på bilen idag, men jag blir inte klok på det här. Har gjort ett par så kallade självtest. (pinnen i 2:an och tryck 3ggr. Och allt knäpper och låter. Verkar ju som allt är ok då?

Har dock besiktigad den med blanka papper här om dagen. Avgasvärdena var lite höga, men han som besiktigade tyckte om gamla Volvo. Så han skrev ner dem till precis godkänt. :)

Så problemet som kvarstår är, Svårstartad när den är kall. Kan få hålla på ett par minuter.
Sen låter och känns det som om den bara går på tre cylindrar när den är kall och svarar inte riktigt på gasen.
Svajar på tomgången, 500-1000rpm. Tomgångsregulatorn (om det heter så) verkar funka som den ska. (Självtestet)
Men när den kommit upp i temp så går den hur bra som helst. Med en tomgång på ca 800-900rpm. Vet inte exakt men den ligger still på jämn tomgång när den blir varm.
Sen hör jag inte riktigt om kallstartsinsprutet knäpper under testet. Lite svårt att avgöra var alla ljud kommer ifrån.
Inga felkoder.

Så, vad borde jag börja med att kolla på? Alla alternativ välkomnas. :)
Kan tillägga att jag har en kallstartsinsprutare till liggande som det låter som om den öppnar och stänger när man kopplar ett löst batteri på den.

Ska även försöka mig på att byta bränslefiltret i morgon. (Kan det orsaka mina symptom, om det skulle vara igensatt?)
Det jag kan komma själv att testa är just att byta filtret och kallstarten.

Som sagt, alla förslag är välkomna. (detta forum har ju hjälpt mig med många bekymmer tidigare, med en grym träffsäkerhet) :)

Mvh.
Janne

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]