- sön 05 mar 2006, 15:11
Hej min bensinmätare den står i botten hela tiden var ska jag kolla efter felet eller vad kan man göra för att få den i ordning
Moderator: Moderatorer
Hemigunnar skrev:Hejsan.Första inlägget, kanske ska bli volvo-ägare jag med, tog kortet i fredags! :D
Antagligen har chassie-anslutningen till tanken rostat bort.
Antingen försöka fästa en ny anslutning i tanken eller ta ur armaturen och göra nya anslutningar.
Det finns en lucka under mattan i skuffen på 242/244. På 245 måste du skruva loss golvet för att hitta luckan. Det finns ett specialverktyg att lossa armaturen med, den sitter fast med en låsring som måste vridas en bit. Om du har tur så kan det gå med en hammare och ett don, men det är lätt att skada ringen.
Gör rent armaturöversidan och borra egna hål för kabelgenomföring (en kabel på förgasarbilar och två på insprutare, sitter ju en pump i tanken). Kommer inte ihåg om jag satte chassieanslutningen på insidan eller utsidan.
Täta med silikon eller liknande, något som tål bensin.
Om även temp. mätaren har lagt av, så kan det vara spänningsregulatorn på inst. brädan som lagt av. Bara att byta regulatorn från en annan bräda.
Lycka till...
c.weidemann skrev:Fick ett pris på 1800 för givaren.
Har letat på skroten i flera månader, inget napp.
Saknar bensinmätare, skriver upp nar vi tankar och fyller på efter 45 mil vid ren landvägskörning, annars efter 40 mil
Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]