- tis 17 jan 2012, 18:32
#608427
Om du vill göra en ordentlig sköljning börjar du med att tappa ut oljan ur tråget på lådan. Sedan plockar du ner tråget, rengör det
noga invändigt, rengör filter (består av ett stålnät) och magneterna som ligger i tråget. Därefter monterar du tillbaka allt, givetvis
med nya packningar. (Har du nyligen haft ner tråget och rengjort kan du skippa den biten.)
När detta är gjort så lossar du på oljeröret framme vid kylaren, det ska vara röret som leder oljan FRÅN kylaren TILL lådan. (det övre på B230FT/FK)
Sedan så trär du antingen på en lagom stor genomskinlig slang på anslutningen på kylaren ELLER så fixar du en nippel med rätt gänga
som du trär slangen på och skruvar fast i kylarens anslutning. Slangen ska vara så lång att den når ner i ett uppsamlingskärl framför
eller sidan om bilen. Uppsamlingskärlet ska vara på det viset att du kan hålla koll på hur många liter du tappar ut.
Nu får du fylla på lika mycket NY olja på lådan (genom oljestickans rör) som du tappat ut när du tömde tråget. Sedan får du ha
någon till hjälp som kan hålla ner bromsen, (OBS! VIKTIGT) starta motorn, köra igenom alla växellägena med växelspaken, (PÅ TOMGÅNG)
tills du tappat ut ungefär två liter olja i uppsamlingskärlet via slangen du monterat på kylaren. Därefter fyller du på två liter NY olja
på lådan igen. Upprepa med att återigen köra ut två liter olja på samma sätt som tidigare, och fyll på.
Så här får du/ni hålla på tills bara klar röd olja, som ser ut och luktar precis som ny, kommer ut genom slangen. Räkna med ungefär
15 liter innan det är klart.
Ta loss slangen och montera tillbaka oljeröret på kylaren, kolla oljenivån i lådan med motorn igång EFTER att ha kört spaken igenom
alla växellägena!. OBS! Finns avläsning för både kall och varm olja!
Nu har du ny fin olja i din låda! :D
Du bör använda DEXRON III ATF olja till den lådan. Jag kör med Q8 DEXRON III!