Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whitexc70
Tänkte höra lite över ett ljud som uppstår när jag gasar, ljudet uppstår oftast över varvtalet 1800.
Ljudet är ett ganska högt vinande (irriterande).
Släpper jag på gasen så försvinner ljudet.

Ljudet kommer troligtvis någonstans vid haldex, växellåda eller boxen mellan dessa två (vet ej vad den kallas)...

Är inte van med att meka och sånt, därav mina vaga beskrivningar.

Någon som har en ide, vad som felas?
av whitexc70
Har funderat på detta...
ljudet kommer inifrån bilen, underifrån... hörs bäst vid förarsätet och ljudet accelererar... känns som det kan ha nått med drivningen att göra...
av Danielv70
kolla när du står på neutralen och gaser (LÄS: inte varvar utan gasar) upp till ca 1500-2400 rpm och lyssna om du hör något:)
av whitexc70
Gick genast ut och testade det.

Kall motor, neutral i.

Vid 1500 v upp till ca 2500 v, sakta gasa och sen släppa gasen..

Resultatet va ett litet vinande... Inte högt men de fanns där i bakgrunden...
av larsolsson
Jag hörde "turbon" på mitt min förarplats, det visade sig vara gummimuffen vid rattstången som hoppat ur.
Wastegatens utblås var det helt enkelt man hörde.
Låter ju som att de kan vara detta eftersom det verkar komma med belastning/acceleration men inte då man varvar på fritt.
av whitexc70
ok, de lät intressant... kan jag som är värdelös på bilar kolla det själv??? (0=

menar givetvis värdelös på att meka med dem!!!! eller??? jag e nog ganska kass när det gäller bilar överlag (0=

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]