Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaveC70
Hej!
Fick en dag ett störande problem på min V70 -97 gällande vänster strålkastartorkare; plötsligt stannade torkararmen halvvägs, detta kan ju hända då och då, men armen brukar ju återgå till stopläge när man spolar en gång till, dock ej nu.

När man spolar en gång till rör sig armen endast någon cm, spolningen på torkararmen funkar dock UA. Slår man av tändningen och slår på den igen rör sig armen någon cm, upprepar man tändningspåslagningen rör sig armen någon cm varje gång tändningen slås på. Armen rör sig till slut till vändläge, där vänder den och börjar sin återgång till stopläge.

Krävs väl ca 20 till- och frånslagningar av tändningen för att armen ska återgå till stopläge. När den väl har nått stopläget stannar armen där tills man spolar en gång till, då rör sig armen nån cm och man måste upprepa tändningsproceduren för att få tillbaka armen till stopläge.

Jag har provat att fälla ut armen till sitt "vikläge" med samma resultat som följd, alltså är problemet inte att armen ligger an för hårt mot strålkastaren.

Jag börjar misstänka att något med motorns fastfrysningsfunktion har börjat spöka eftersom torkarmotorn försöker snurra varje gång tändningen slås på, men av någon anledning avbryts...

Det verkar inte kärva i torkarmotorn då torkararmen rör sig i normalfart de få cm som den rör sig vare gång man slår på tändningen. Tilläggas kan att höger strålkastartorkare- och spolare fungerar UA.

Min fråga då; sitter torkarmotor och "frysskydd" i samma klump eller är det separata komponenter? Funderar på att köpa en beg torkarmotor och sätta dit. Någon annan som har tips el idéer på vad som kan vara knas?

MVH
David
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tog loss torkarmotorn, öppnade, gjorde rent och la i nytt fett. Kärvade i den lilla "plast-växellådan". Fast mitt problem var att den gick långsamt förutom att den stannade på fel ställe.
av oopss
Får man plocka ner mycket grejer för att komma åt att byta motorn har en som lagt av men har skaffat en annan att ersätta med, det är högra sidan på min V70.
Tacksam för tips!!!
av lunnegren
Tror nog att dessa torkarmotorer ska ha något bättre sorts fett eller dyligt för kuggen inuti men jag brukar spraya dem med någon trevlig PTFEspray nångång då och då eftersom jag ändå är där framme när jag ska dra ur motorvärmarsladden i mitt kallgarage.
Detta har iallafall gjort så att mina torkare har gått från att vara helt stumma och oanvändbara till att fungera riktigt finfint.

Förra året så tog jag dock orken att montera en extra kontakt så jag kan stänga av torkfunktionen på dem när det finns risk att de ska frysa fast, visst det finns en fastfrysningsfunktion men utmattningen i materialet gör så armarna bryts av ändå tillslut (iallafall för mig, men det kan ju ha något att göra med att mina bilar nu har gått en hel del och grejerna har gjort sitt (33k och 39k mil).
Hej alla!
Tack för alla tips, har dock inte hunnit svara här förrän nu...

Jag plockade helt sonika bort strålkastaren, på så sätt kom man med lätthet åt torkarmotorn. Tog mig faktiskt tid att plocka isär motorn, märkte att den kärvade. Det fanns rikligt med fett kvar vid kugghjulen men det snurrade bara ytterst lite varje gång jag slog på tändningen. Tog således bort ett kugghjul i taget och testade med att köra motorn, tänkte på så vis reda ut vilket av hjulen som kärvade.

När endast ett av kugghjulen återstod kärvade det likt f-rbannat och när jag tog bort även det sista hjulet och provkörde gick el-motorn iofs ganska bra, men den stannde liksom inte i rätt läge. El-motorn gick som attan så fort jag slog på tändningen, den liksom nådde inte sitt ändläge.

Då slängde jag hela skiten och åkte till skroten för att inhandla en bättre begagnad motor. 50 kr gav jag och den visade sig sedan funka perfa.

Ordningen återställd. :)

Tack för era svar!
MVH
David
Användarvisningsbild
av taxi
Det var nog dom där plastkuggen som bestämde hur motorn ska gå, var en liten brytare där vill jag minnas. Men det fungerar ju, det är huvudsaken!
Användarvisningsbild
av DaveC70
taxi skrev:Det var nog dom där plastkuggen som bestämde hur motorn ska gå, var en liten brytare där vill jag minnas. Men det fungerar ju, det är huvudsaken!
Så kan det ju ha varit ja. Ja, huvudsaken skiten funkar. :)

Tack för svaret. Det hade inte jag noterat. V[…]

Råd vid punktering

@OlofEmanuel , Prova att använda bilens komp[…]

Sen kan du ju prova att bygla bränslepumprel&[…]

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]