Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jikå
Hej!
Har en XC70 -00 som krånglar lite.
Har nyligen haft inne bilen på verkstad då vattenpumpen gav sig (=kok) och medförde ett kylarbyte+termostat.
Vad som inte byttes var expansionskärl som hade expanderat så att kopplingen till nedre kylslangen inte höll tätt längre.
Detta kärl är nu bytt och även nedre kylslangen.
Nu till problemet: när jag fyllde upp tanken efter bytet så fyllde jag först upp till maxstrecket och körde en sväng, sen försvann det lite vatten (pga. luft?) så jag fyllde det till mitt mellan strecken ungefär.
Nu efter jag hade kört några mil och kontrollerade så var vätskenivån rejält hög när motorn var varm?
Är det termostaten som inte har öppnat eller är det locket som är kass? Oljan ser fin ut och bilen går bra så misstänker ingen toppackning än.
Tempmätaren står på "kl 3" och värmen i kupén fungerar som den ska...
Då jag bara är en enkel lekman så ber jag om ursäkt för min okunnighet på förhand :)
Men å andra sidan. Du skrev att när motorn kokat blev expansionskärlet onormalt utvidgat, kan tyda på att du har ett defekt lock till expansionskärlet som då bör bytas ut.

Mvh GK
av Jikå
gnestakalle skrev:Men å andra sidan. Du skrev att när motorn kokat blev expansionskärlet onormalt utvidgat, kan tyda på att du har ett defekt lock till expansionskärlet som då bör bytas ut.

Mvh GK
Ja det var lite så jag också tänkte..
Köper nog ett nytt lock för säkerhets skull.. Kostar ju inte många pengar :p
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]