Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av luddsudd
Hejsan alla volvo entusiaster!

Har ett problem med min Volvo.
Det vibrerar under körningen men inte konstant. Det kan avta ibland och sen bli mer. Oberoende på hastighet...
Sedan på ojämn mark så klonkar det i framvagnen, mest på Höger sida.

När jag hissade upp bilen på höger sida och tog tag "kvart i tre" så glappade det rejält.
Inte när jag tog 12 & 6.

Men när jag ruckade rörde hela fjäderbenet på sig. Verkade inte vara styrningen?
Fjäderbenet sitter fast i motorutrymmet men när jag vickar så vickar hela fjäderbenet med :S

Vänster sida är det knappt ngt alls glapp. Styrningen känns rapp och verkar inte glappa

Vad kan det vara? Finns otaliga trådar men hittar ingen med samma symptom....
Snälla hjälp mig med pärlan =)

Mvh Magnus Lind
Användarvisningsbild
av emwtur
rörde sig fjäderbenet i överändan eller underändan ?
nåväl
Jag skulle kontrollera ( i nämnd ordning )

* "paraplybussningarna" dom håller undre bärarmen stilla "framåt - bakåt" ( glapp i underändan )
* lagringen i toppen av fjäderbenet ( glapp i överändan )
* stötdämparen ( då brukar det glappa när bilen står på marken men lyfter man hjulet försvinner glappet :-)
* spindelleden ( glapp i underändan )

jag har haft problem med alla ovanstående på mina tre olika 700/900 och symptomen är inte alltid lätta att läsa.
Har exakt samma problem på min 740, fast på vänstersidan. Och jag har undrat hela tiden vad det är för fel o då har några talat om för mig att det är den lagringen. Och undrar detsamma, måste man göra en hjulinställning efter man byter den lagringen?

/Pedersen
Hjulinställningen är väl en bagatell i sammanhanget. Det finns ibland lågprisverkstäder som gör sådant Drive In. En i Göteborgstrakten har jag hört talas om.

Då är nog själva lagerrenoveringen värre. Jag var med om det för många år sedan (dock inte på en Volvo) Vi hade undermånliga fjädertvingar och blev i stället tvungna att låta en traktorgrävare pressa ihop fjädern så att vi kunde spänna ihop den och få den på plats. :shock: :shock: :shock:

Ett tillägg: Verkstaden i Göteborg heter Pekkas framvagnsservice (eller liknande) på Hildedalsgatan på Hisingen.
Detta är bara ett (1) exempel av förmodligen flera på andra orter. Många däckverkstäder/försäljningsställen har också utrustning för detta. Kolla Gula Sidorna.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]