Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går kanske ifrån tråden lite men kan det verkligen vara bra att köra en motor 3000 mil mellan oljebytena?
Står så i boken men kan det inte ge upphov till en del ökat slitage, särskilt på dieslarna?
Verkar ju som att det finns en del problem på de här motorerna..
/Mathias
Danielv70 skrev:Kolla i expantions kärlet om de finns olja i de de kan ju va så attvatten/olje kylan e slut.

Finns ingen olja där-

Jag har researchat lite enligt följande:
Felen kan vara:

1. Täppt vevhusventilation, trycker ut olja p.ga högt tryck
2. Trasig oljekylare (trycker ut olja i kylarvatten)
3. Dåliga kolvringar=olja förbränns
4. Topplockspackning?
5. Packning mellan motor och växellåda?
6. Att bilen börjat normalt "dra" mer olja vid 12000 mil?

Nån av dessa alternativ borde vara nära sanningen. Bokade tid på volvoverkstad för att verkligen se vad problemet är.
Nån annan som har tips?

Går bilen "Tungt" kan den varna för för låg oljenivå, verkar konstigt men att den drar olja är säkert eftersom jag kollat stickan. Ligger på min och det gjorde den inte precis efter service. Cirka 0.7L på 300 mil tycker jag låter mycket speciellt eftersom den inte dragit någon olja tidigare mellan 6000-12000 mil förutom service oljebyte så något har hänt vid 12000mil...
Uppdaterat: verkstaden hittade inget oljeläckage.
Nu skall jag fylla 2/3 av stickan (som det skall vara) sen fota och skriva ned miltal. om nu oljenivån sjunker snabbt t.ex efter 500 mil, kan jag lokalisera om det nu är något fel. Annars fyllde verkstaden på för lite olja vid service....
olson skrev:
MLundvall skrev: Verkar ju som att det finns en del problem på de här motorerna..
/Mathias
:-O) Jasså, vadå för probs?
Surfat runt och läst en hel del trådar här på forumet och det verkar vara en del som haft problem med toppen.
Fick problem med min 2.4d -07, och efter jag varit i kontakt med flera motor renoverare så har jag förstått att det finns en del problem med just topparna. Vi får inte in så nya toppar för renovering, volvo bara byter till nytt, var det en som sa. Men vi brukar köpa in begagnade och renovera för det finns ju helt klart många som som ringer och frågar efter dom..
/Mathias

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]