Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nordjämten
gnestakalle skrev:Lossa ingen slang utan öppna urtappningsventilen som sitter på avgassidan längst ner och i bakre delen av motorblocket. Om byte av kylarvätska inte är akut brukar jag själv vänta tills minusgraderna slutat eftersom jag brukar göra som så att jag sätter kupevärmen på fullt (som Volvo 264GLE nämnde) samt öppnar nämnda urtappningsventil samt tar av locket på expansionskärlet. När den gamla kylvätskan runnit ut skruvar man åt ventilen igen och fyller med rent vatten och kylarrens och sen kör jag några dagar eller c:a 10 mil med denna blandning med full värme i kupen för att värmepaketet för kupevärmen också skall rensas. Sedan tappar jag ur denna blandning. Nu kan man köra en sköljning till om man är så petig som jag är :) , alltså att denna gång bara fylla med rent vatten och sedan köra en sväng runt kvarteret. Efter rengöring av systemet fyller du ny kylvätska som du skall förblanda 50/50 innan du tappar i den. Innan du fyller den nya kylvätskan bör du kolla alla kylvattenslangar och byta de slangar som börjar bli dåliga, kontrollera även slangklämmor då jag varit med om slangklämmor som rostat av på undersidan av slangen.

Om du aldrig bytt bromsvätska på en bil förut kan det vara ide att få handfast hjälp och då kanske av dom som hjälpte dig med beläggen.

Mvh GK
Tack både du GK och 245GLE för era svar. :)

För tillfället så försvinner faktiskt kylarvätskan så pass att jag får fylla på vid varje tankning och jag misstänker att det kan bero på att toppackningen bör bytas, men isf så gör jag och ena kusinen arbetet. Vi tänkte ändå utföra olje- och oljefilterbyte, byte av bromsvätska och rengöra ventilkåpan samt de tillhörande oljeslangarna, det gjorde vi iaf på morsans Golf II:a (se nedanstående bilder)...

Bild

Bild

Nu vet jag ju varför man bör byta olja minst en gång per år iaf... :mrgreen:
gnestakalle skrev: P.S. Har det sluta läcka vatten i kupen nu?
Ja, dock så får vi nog inte veta det riktigt innan plusgraderna och snöblasket är en förekommande faktor utomhus... ;)

Att det var så här roligt att meka bil var ju en överraskning och jag som hade förträngt de roliga tillfällena jag och pappa mekade moped... Tur var väl det, annars kanske man hade gått en fordonsteknisk utbildning. ;) :P

Mvh
Användarvisningsbild
av Nordjämten
Avvaktar och dementerar uttalandet kring kylarvätskan. Det kan ju vara så att jag kontrollerat nivån när motorn varit varm... :mrgreen:

Hur som, tog och kollade på säkringarna och upptäckte att det var ditsatt röda säkringar med 16 ampere på två ställen där det ska sitta vita med 8 ampere, så jag tog och bytte ut dom. Gjorde jag rätt eller skulle jag byta ut den som var oxiderad mot en med samma brytgräns samt låta den andra friska sitta kvar?

Varför har man bytt ut dessa mot kraftigare?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att förra ägaren haft extrautrustning och säkrat upp vilket för övrigt inte är att rekommendera, extrautrustning bör ha egna säkringar, eller att förra ägaren helt enkelt var slarvig och inte förstod vikten av att ha rätt säkring på rätt plats. Du gör helt rätt om du byter de med felaktigt amperevärde mot sådana som skall sitta på respektive plats.

Mvh GK
av joysam
Nordjämten skrev:Gjorde jag rätt eller skulle jag byta ut den som var oxiderad mot en med samma brytgräns samt låta den andra friska sitta kvar?
Du gjorde helt rätt!

Det finns ju en anledning till att man har säkringar och inte kopparspik i säkringsdosan.
Användarvisningsbild
av Nordjämten
Ingen av er som har en susning om var problemet till mitt nyaste problem kommer ifrån? Det är ju som av en anledning det ska vara en viss amperestyrka på säkringarna... :?
av Amarace
Om inte bakrutevärmaren fungerar bara för att du bytt säkring så har du endera glapp i säkringen (fungerar nåt annat på samma säkring?) eller så har den gått sönder, slumpen är lite egendomlig på det viset :)
Eller så är det så enkelt att du råkat pilla loss en kabel när du hållit på.
Användarvisningsbild
av Nordjämten
Tack Amarace! ;)

Tog bort säkringsluckan och kollade på säkringsschemat vilken säkring som gick till bakrutevärmaren mm. Nr 11 som hade en amperestyrka på 16, kollade på den och upptäckte att en helt enkelt hade gått.... Bytte ut den och ett antal andra säkringar som såg gamla och slitna ut, startade bilen och slog på bakrutevärmen varpå säkringen small.

Jahopp, blir lite mer elskruvande och skarvande ikväll. Vi tänkte ju ändå sätta in ny stereo och högtalare så man äntligen får lite ljud i bilen... ;)

Återkommer. Mvh
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]