Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BearTheFear
Efter 2 dagar kunde bilden hämtas ut. Det var en kontakt som hade blivit glapp. I specen står det "friläggning CEM, byte kabelsko i kablage CEM". Tyvärr var jag inte med och hämtade bilen så jag vet inte hur dom lyckades förklara att det var etanolens fel, som dom var så säkra på.

Tydligen var dom tvungna att montera ner hela instrumentpanelen. 5 timmars arbete... Över 3000 kr! Kul med bilar ibland!

För övrigt var mottagandet inte särskilt trevligt när dom hämtade ut bilen heller...
Senast redigerad av 1 BearTheFear, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
BearTheFear skrev:Efter 2 dagar kunde bilden hämtas ut. Det var en kontakt som hade blivit glapp. Tyvärr var jag inte med och hämtade bilen så jag vet inte hur dom lyckades förklara att det var etanolens fel, som dom var så säkra på.

Tydligen var dom tvungna att montera ner hela instrumentpanelen. 5 timmars arbete... Över 3000 kr! Kul med bilar ibland!

För övrigt var mottagandet inte särskilt trevligt när dom hämtade ut bilen heller...
Vem vill jobba för usla 600:-/h, inkl. moms :o .
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En etanolmotor fordrar kortare intervaller mellan oljebyten.

Mvh GK
av MattiasD
BearTheFear skrev:Efter 2 dagar kunde bilden hämtas ut. Det var en kontakt som hade blivit glapp. I specen står det "friläggning CEM, byte kabelsko i kablage CEM". Tyvärr var jag inte med och hämtade bilen så jag vet inte hur dom lyckades förklara att det var etanolens fel, som dom var så säkra på.

Fint att det löste sig. När en servicetekniker på Volvo inte har en blekaste aning skylls det på etanolen. Det har vi lärt oss.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
MattiasD skrev:
gnestakalle skrev:En etanolmotor fordrar kortare intervaller mellan oljebyten.

Mvh GK
Och?
Fick du fel på tangentbordet eller...? Skriv gärna vad du vill ha fram.

Mvh GK
av wildwestman
Jag har en V70 2.0F- 09, 4700mil.
Inga problem hittils alls.

Det står att man ska köra en stund vis större skiftning av bränsle från Etanol till bensin och tvärtom. Jag har gjort omställningar och inte haft problem. Jag har hört att man när det är kallt ocm med Etanol i tanken ska ha gasen i botten i startögonblicket (frikopplat förstså), detta har jag inte behövt pröva.

Ett tag såldes dålig Etanol på mackarna varav motorhaverier skedde och vissa rekommenderade att man skulle köra blandat ofta med bensin, detta för att bränslespridarna inte mådde bra av den dåliga Etanolen. Nu ska väl inte denna dåliga Etanol finnas kvar hoppas jag. Jag tankar dock bensin ibland men inte så ofta som det sades när den dåliga etanolen fanns.

Meddela gärna vad det var för fel när du vet.

PS:
För er som inte fattar: Etanol drar mer, ingen har någonsin sagt annat. Ändå säger många ojojoj vad den drar! För de som inte kör mycket så har ofta 1 årsintervallen trätt in och man måste ändå byta olja och filter för garantins skull.

För mig gäller:
Köp diesel om du kör mycket och har långt till macken, dvs på landsbyggd.
Köp Etanol om nu inte kör så mycket och bor centralt. (Vilket instämmer på mig)
av Rådlös
wildwestman, som tur var, så var den förorenade etanolen geografiskt begränsad till storstockholm. Och vi får hoppas en engångsföreteelse.
När du startar skall du inte behöva röra gaspedalen. Styrdatorn köldstartberikar i rätt mängd som behövs efter den temperatur som motortempgivaren ger. Den är ju inställd för det. Här kan vi jämföra med "garagekonverterade" etanolbilar. Där lägger man ofta till en köldstartanordning om det inte finns i t.ex en "piggyback" som är en vanlig konverteringsmetod. En fabriksbyggd FFV har redan en motsvarande funktion från början. Det bästa är naturligtvis en motorvärmare, men det är ju inte alltid man kan planera sina resor så exakt. Annars är inte köldstartproblem något som jag har fått uppleva. Ta förra vintern som exempel. Där var det ju inte ovanligt med -15 ~ -20°. Min bil som är en -08 har startat varje gång.
Adapteringen, som det egentligen heter när man har skiftat bränsle, bör pågå under ca en kvart eller någon mil eller två i landsvägsfart.

Vad det gäller trådskaparens bil, så var det ju en glappkontakt i någon elledning och alltså inte alls något bränslerelaterat fel. Det var ju bara verkstadens slentrianmässiga "vivetbäst-blaha blaha" men ack så galet, att felet skulle bero på etanolen.
Användarvisningsbild
av Vojje
Ravi skrev:Så blir det när man själv inte felsöker
Just det! Det gäller bara att veta felkoden för glapp bakom instrumenten :D .

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]

Kolla först så du kan ha 14" p&a[…]