Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Agneo
Dom "popnitarna" du pratar om håller bara själva gejdern som stötfångaren är påskjuten på! Om du tittar noga på bilden du pratar om ser du att det är en torx skruv strax under den översta niten! Om du borrat sönder den i tron att det är en popnit blir det lite jobbigare!
Dom andra riktiga popnitarna kan du hoppa över för det enda som händer är att du får loss innerskärmen från gejdern inte stötfångaren... men du kan kanske komma åt att få tag i skruven inifrån med tex en muttertång eller nåt isåfall... minns inte om det går?
Tro mig jag har lossat massor av såna här stötfångare genom åren!
av rd350
Nitarna på bild ska som tidigare sagt inte bort, däremot var det nån av de första årsmodellerna som hade nån nit som skulle bort. Hjulhusnitarna tas enklast bort med en avbitare som man slipat helt plan på "utsidan" då kommer man ända in under nitskallen. Borra bort dem är helt värdelöst, de bara "snurrar med", kniv och hammare kan gå men risken är stor att man repar lacken.
Köp riktiga borr! Ev borra med mindre diam o använd grispittar.
Jottix skrev:Jag var på Volvo idag och det var inga poppnitar. Det var torx(och jag tycker någon admin borde ändra den "guiden" för den är fel då!)

Jag vet inte hur jag ska få bort det nu med tanke på att jag har borrat på dom.. Någon som kan tipsa om hur man kan gå till väga? :)
Jag vill inte verka dryg men borde du inte se skillnad på en poppnit och en torxskruv? ?:-/
Jottix

Efter att ha läst dina inlägg tycker jag i all välmening att du åker till en Mekonomen verkstad och ber dom göra jobbet.
Jag tror inte du ska "meka" själv för det kan lätt bli dyrare i slutändan än om du lämnar in den på verkstad direkt.
Det är många gånger inte så dyrt som man kan tro, bara att ringa runt och be om ett kostnadsförslag.
av Jottix
llesrof skrev:Jag vill inte verka dryg men borde du inte se skillnad på en poppnit och en torxskruv? ?:-/
Det står ju: "Det finns även två popnitar undertill närmast fälgarna som man behöver borra ut. Minns dock inte om jag satte denna popnit speciellt för sportpaketet. "

Då är det klart jag börjar borra i dom.. Anledningen till att jag inte såg att det var torx var att den var täckt med smuts, tog för givet att det skulle stämma att det var en poppnit. Men nu är fronten av iaf! Och problemet med skruven får bli en annan historia. För jag vet inte hur jag ska få ur den :)

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]