Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Davidv70summum
Hallå!

Håller på och fixar med min volvo 945 lite,

Har tänkt o trimma lite smått, höja ladd och kanske chippa.

Hade tänkt och skaffa en sån här :http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940

Har tänkt o ladda ca 0.5 till en början,men kommer jag behöva chippa den? behöver man tändchippa den vi såppas lågt ladd?

Att chippa bränsleboxen hade jag tänkt göra ned något ecochip typ viking.

Kommer jag behöva chippa tändsystemet?`

god jul på er:)

/Davvan!
Användarvisningsbild
av White
Misstänker att det är en B230FK du har?

Du behöver inte chipa så länge du inte laddar mer än fulltrycksturbon (B230FT 0,51-0,55bar) då det är identiska grejer förutom wastegateklockan, som du ju skall byta. Volvo har säker någon säkerhetsmariginal på sina chip så det går att ladda ändå mer, men kanske dumt att chansa.

Upp till 0,8-0,9 bar laddtryck behöver du troligen inte chipa mer än bränsle i så fall, men det kan skilja från maskin till maskin så där måste man kolla själv.
av duttowisch
Hej,
Jag kör med samma wastegate. Du kan köpa chip på tradera, det fungerar bra.
Tändchip behöver du inte byta när du laddar så lite. Laddar du mer kan den spika lite om du kör med orginal avgasrör, annars inte. Lagom laddtryck (enligt mig) är 0.8bar. Då håller grejerna bättre än 1.0-1.2bar. Själv skall jag byta till A-kam till våren. Tycker annars där är ett jäkla ös.
DOCK skulle jag vilja att den laddar upp lite tidigare, nu börjat turbon dra ordentligt vid ~2500rpm.
Användarvisningsbild
av White
Om ni vill ha ett ladd som kommer tidigt kan jag rekomendera wastegateklocka från BSR, dom ger ett mycket tidigt ladd iom spänstig fjäder.

Angående spikningar så är det inte så att man hör alla, det farliga är när man INTE hör dom och kör med småspikningar hela tiden.
Kallare termostat, högre oktan och vassare kam bör öka mariginalen till spikning.
av duttowisch
När börjar turbon ladda med den wastegaten? Saken är ju den att wastegaten skall ju inte öppna innan, det bästa hade varit att haft elektroniskt styrd wastegate som i nyare bilar
av duttowisch
Då har vi ungefär samma saker, jag har dock racekat istället. 0.8bar laddtryck. Vilket kan justeras.
Menar du att du har justerat wastegaten till 0.6bar och sedan satt fjäder (för att få extra hårt fjädertryck) för högre laddtryck? Hur mycket laddar du?
Men om vi säger att jag skall ladda 0.6 som fulltryckaren och köper den tryckklockan från turbomeck. Och ställer in så den skall ladda 0.6 (nästan längst utskruvad som det går va?)
Och bygger 2.5 efter katt kommer den klara sig från spikninar då eller tycker ni jag skall skaffa bränslechip med?
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]