Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silverminken
Har testat att låsa in mig i bilen och mäta batteriet med multimeter. Så snart bilen går in i sleep mode (någon minut efter att jag låst bilen) går förbrukningen ned och pendlar mellan 20 och 30 mA. Enligt Volvo ska den ligga på ca 25 mA, så det är alltså helt normalt. Ska dock tilläggas att jag bara mätte under några minuter, men är det tjuvström det handlar om så ligger det i det här fallet inte och drar hela tiden, utan måste vara något som kommer och går.

När jag mätte batteriet med bakluckan öppen och kupébelysningen igång drog det hela 4,3 A vilket i mina öron låter rätt mycket, men är ganska okunnig om el och har ingen aning om vad normal förbrukning ska ligga på i det läget. Har även testat att dra ut alla säkringar en åt gången i motorutrymmet och kupén (men inte i bagageutrymmet) men såg inte att det blixtrade något, och det enda som hade någon större effekt på förbrukningen var just kupébelysningen. Men det var som sagt jämfört med när belysningen var igång. I sleep mode såg allt normalt ut just när jag mätte.

Kroken använder jag sällan, så den ska jag testa att koppla ur under längre tid (hade dock inte någon effekt just när jag mätte, men det skulle ju kunna vara ett problem som kommer och går). Tänkte även testa att lämna bilen olåst nåt dygn under julen för att se om det kan vara låskistan som strular.

Tack för alla tips! Har ni fler teorier om vad det kan bero på och hur det kollas får ni gärna bomba på, och jag lovar att uppdatera er så snart jag lokaliserat felet!
av Silverminken
Har nu testat att mäta batterispänningen och jämföra i låst/olåst läge samt med batteriet urkopplat, med följande resultat:

Låst bil:
6 timmar efter laddning: 12.63 V.
24 timmar efter laddning: 12.44 V.

Olåst bil:
6 timmar efter laddning: 12.68 V.
24 timmar efter laddning: 12.57 V.

Urkopplat batteri:
6 timmar efter laddning: 12.67 V.
24 timmar efter laddning: 12.63 V.

Yttertemperaturen låg kring 0-sträcket i de två övre mätningarna, och mellan -5 och +5 under sista mätningen.

Vad tror ni - är det låskistan som drar ur strömmen? Något annat som kan vara boven? Drar som tidigare påpekats inte tjuvström konstant.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det ser väl inte så uppseendeväckande ut. Har du kollat batteriet före och efter att du kört någon gång, alltså att batteriet tappar kapacitet under
själva körcykeln?
av Silverminken
Nej, inte direkt. Men laddade batteriet tidigare i veckan och körde direkt därefter 20 mil. Dagen därpå körde jag 4 sträckor på ca 10-15 km vardera. Kollade spänningen ett par timmar efter sista körcykeln och hade då 12.25 V.

Ska köra från Dalarna till Sundsvall i veckan, blir utmärkt att kolla spänningen före och efter den sträckan.
Användarvisningsbild
av Vojje
Silverminken skrev:Nej, inte direkt. Men laddade batteriet tidigare i veckan och körde direkt därefter 20 mil. Dagen därpå körde jag 4 sträckor på ca 10-15 km vardera. Kollade spänningen ett par timmar efter sista körcykeln och hade då 12.25 V.

Ska köra från Dalarna till Sundsvall i veckan, blir utmärkt att kolla spänningen före och efter den sträckan.
12.25 V är riktigt dåligt. Enligt tabell endast ca 40% "laddvärde".
Användarvisningsbild
av Ravi
Är ni alla säkra på att batteriet är 100% okej om inte så bör man väl byta det först sedan kolla hur mycket som försvinner
Användarvisningsbild
av Vojje
Ravi skrev:Är ni alla säkra på att batteriet är 100% okej om inte så bör man väl byta det först sedan kolla hur mycket som försvinner
Batteriet verkar i vart fall ta laddning, 12.72 Volt anses som fulladdat.
Jag tycker det är märkligt att efter åkt land och rike runt är laddningsnivån på så låg nivå.
av kamilenski
Jag tror batteriet är kass. Är det inte 2 år garanti på dessa?
av Silverminken
Har haft bilen och batteriet hos Bilia för test, de menade att batteriet var OK men behövde laddas. Hade problem med mitt förra batteri också, trodde jag, men det batteriet tog min farsa över och kör fortfarande med utan problem. Var också därför jag testade att koppla ur batteriet, ladda det och mäta spänningen efter ett dygn. 12.63 V efter 24 timmar tycker jag låter rätt OK.

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]