NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EvaR
Jag gissar att det är normalt men jag måste ändå höra. Ibland när jag stängt (och låst) min v50 låter den i flera minuter efteråt. Det är inte ett motorljud utan det låter mer som en stark fläkt som går. Vad är det som låter och varför?
Är det inte kupéfläkten som går några minuter i efterhand för att blåsa ur överblivet kondensvatten? På detta slätt slipper man bakterietillväxt och dålig lukt i bilen. Är dock inte säker på att det är denna du syftar på...
Jag tror det är motorvärmaren/parkeringsvärmaren/tillskottsvärmaren... Antar att det är en V50 Diesel du har? Den kan ibland gå lite extra när man stängt av bilen. Oftast har inte motortemperaturen nått full temperatur när detta händer.
EvaR skrev:Jag gissar att det är normalt men jag måste ändå höra. Ibland när jag stängt (och låst) min v50 låter den i flera minuter efteråt. Det är inte ett motorljud utan det låter mer som en stark fläkt som går. Vad är det som låter och varför?

Om det är en dieselbil du har så är det troligen dieselvärmaren som avslutar med o blåsa ut bränslerester. Är helt normalt, för att den skall starta som den skall nästa gång den behöver hjälpa till o värma upp motorn.
Dogfight.

Ops timebandit hann före mig med några sekunder ;-)
Användarvisningsbild
av Vojje
Dogfight skrev:

Om det är en dieselbil du har så är det troligen dieselvärmaren som avslutar med o blåsa ut bränslerester.
Precis så arbetar också min pelletsbrännare, så det är säkert helt normalt 8) .
Hehe... Var faktiskt själv väldigt orolig över detta när jag köpte bilen för några månader sedan, att det lät som en fläkt som gick efter man stängt av bilen.
av EvaR
Tack alla! Jag var inte egentligen orolig men klart fundersam. Jo då, det är en diesel. Konstigt nog händer det bara ibland och inte alltid när jag kört korta sträckor.
Användarvisningsbild
av Vojje
lasermetallic skrev:Det har inget med att det är just Diesel att göra. Jag har haft en Volvo V50 T5 och en Volvo S40 T5, båda har låtit så.
Vet inte vad det är men normalt är det iaf :)
Knappast dieselvärmaren i ditt fall. Troligtvis inte ens pelletsbrännaren, utan snarare kupe´fläkten.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]