Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av edderf
tjenare, har en 745 90' med motor b230f som plötsligt dör under körning. Han dör i ungefär en sekund, varvtalet går ner till noll och lambda lampan tänds. Har haft det här problemet tidigare men då hände det väldigt sällan medans idag så hände det kanske 3ggr/milen, har gjort en "vanlig" service (tändkablar, tändstift, olja, luftfilter) men ingen skillnad. Det händer ibland att han startar nästan direkt man vrider om nyckeln.

Bilen ligger också snäppet för högt på temp mätarn, jag har bytt en slang och har förmodat att systemet luftade sig självt men det kanske inte är så? om inte, hur luftar jag det?

om ni kan detta grabbar skulle jag vara jäääävligt tacksam :D

Edit: Har fått en felkoden 2-1-4 i hål nummer 6 och felkoden 3-1-1 i hål 2, impulsgivare och hastighetsmätarsignal saknas. hör dom här två ihop på något vis?
Senast redigerad av 1 edderf, redigerad totalt 0 gånger.
av kicki
hade samma fel på min 745:a och bytte bränslepumpsrelät sen gick den som den skulle... kan testa att bara trycka lite ¨på det då den är på väg att stanna så går den igång igen..
av edderf
Jag hinner inte trycka till reläet på den korta tiden han dör, det är jämt bara en sekund som han dör för att sedan dra igång igen. Men jag tar mig en titt ändå :)
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]