Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har på senare tid fått lite huvudvärk efter att ha kört min Volvo 244 81a.
Detta har gjort att jag har börjat fundera på hur värme och ventilationssystemet egentligen fungerar då jag är orolig att jag får in avgaser in i kupén. Det känns inte vidare nyttigt eller fräscht. Ibland har jag även känt en viss bensinlukt.

Skulle någon vilja vara snäll och förklara hur systemet är uppbyggt och vad man kan göra för att få så frisk luft som möjligt i kupén?
Har hört att värmen tas från motorns kylsystem, hur fungerar det? Kommer luften som kommer ut ur ventilationsfläkten i kupén från motorrummet eller från hjulhus och liknande? Bilen är 30 år gammal. Finns det några speciella delar som kan gå sönder som ger dessa symptom? Avgassystemet är nyligen bytt (halvsats). Jag kör ofta med framrutan nervevad, kan avgaser leta sig tillbaks fram till framrutan när jag kör eller står i köer?

Har försökt att söka men inte hittat någon information, en länk till en sida med information är också uppskattat!

Tacksam för svar! =)
Luften tas in framför framrutan (det är ju ett galler där mellan ruta och huv), så det är frisk luft som tas in.
Själva värmen är precis som på alla andra bilar från bilens kylsystem, kylarvätska som cirkulerar genom ett element och det elementet blåser fläkten igenom för att det ska komma värme.

När du står i köer får du nog in mer av andra bilars avgaser än dina egna, och när du kör med rutan nere kan du få baksug så det kan komma in i kupen men så är det ju med alla bilar, men det är sällan man råkar ut för nåt sånt.
Tack för snabbt svar!

Blir snurrig av alla reglage men verkar som att alla delar, defroster (övre och de två yttre intagen), air mix (mittre luftintagen) och luftintagen vid golvet går att blanda hejvilt med temp-reglaget som reglerar flödet mellan kall luft från gallerhålet och uppvärmd luft från värmepaketet, har jag förstått rätt då?

Finns det någon risk att avgaser kommer in från värmepaketet och fläkten? Vart mynnar friskluftintagen vid fötterna ut?
Ingen risk alls, jag har haft många 140 o 240 och har aldrig haft några problem med nåt sånt.

Reglagen är såhär, Airmix reglererar mellan direkt från luftintaget framför rutan och genom cellpaketet, defroster går alltid via cellpaketet liksom fötternas utblås, där regleras värmen med en kran på slangen in till värmepaketet.

Friskluftsutblåsen vid fötterna tar luft från samma ställe som värmepaketet, sen mynnar det ut i sparklådorna (det bygger på att luft trycks in vi intaget, blåser ner förbi uttaget vid fötterna och ner i sparklådan och ventilerar därmed ut dom).
Ok, nu ska vi se om jag förstår.

All luft som kommer in i bilen går via luftintaget framför framrutan, men man kan med air mix välja hur mkt som går via cellpaketet, (som är kopplat med slangar till motorn). Skit i motorutrymmet bör alltså inte påverka luftkvalitén?

Defroster och fotvärmen går bara via värmen från cellpaketet, och dessa stängs alltså av via ett vred direkt på slangen till cellpaketet?

Friskluftsutblåsen vid fötterna tar in luft vid den vanliga fotvärmen och ut genom fotutblåsen, det blir alltså kallt för att det blir drag?

Får se om jag tänkt rätt såhär nattetid, tack för era svar =)
Svarade på alla i förra inlägget :)

Friskluftsutblåsen vid fötterna tar in luften via luftintaget framför rutan, precis som värmepaketet.

Airmix reglerar BARA dom mittre utblåsen.

Värmen till värmepaketet regleras via en kran på slangen in till paketet.
Okej.. :) Du ska ha stort tack för ditt tålamod. Vill bara se till så att jag förstår rätt.

All luft kommer in framför rutan. Temp reglerar vatten till värmepaketet med en kran.
Air flow reglerar fri luft in/värmepaketet (men bara till de mittre utblåsen).
Defrost och golv är alltid kopplade till värmepaketet.

Har jag förstått rätt :D
En följdfråga; hur påverkas kall- eller varmblåsten om eller när luftintaget framför framrutan är fullt med snö? Det har iofs tinat bort för tillfället, vilket absolut påverkat blåsten inne i bilen på ett positivt sätt, är det ren och skär inbillning från min sida?
Mvh
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]