...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
erikn skrev:Som man gör i alla korsningar här där jag bor. Alla är vanliga vägar, de inofficiella "huvud"lederna har inga skyltar (alltså ska de lämna företräde från höger) och anslutande vägar har väjningspliktsskyltar. Kan ju säga att ingen här kan högerregeln...
Visste inte att Tumba låg i Karlstad:P
Fast här kan ingen några regler.
av umekille
kan säga att rundningen har ingen skylt om lämna företräde framför den röda bilen
men bilar som kommer in mot rundningen från andra hållet har lämna företräde för dem som
fortsätter runt mot ica-s ingång.
Har kört där otaliga gånger och väntat på lucka innan jag kör ut.
av jumu01
Korsningen som umekillen hänvisar till så är det höger regeln som gäller för båda gatorna har samma namn.
av umekille
så alla som är den vita bilen gör fel i att vänta på att köra ut?
kan vara knökfullt med trafik där vissa tider ju.
av jumu01
Det är bara att ta för sig!

Här uppe i "lappträsket" verkar folk leva kvar på hästarnas tid dom tror att det alltid är bredaste vägen som har företräde eller att om nybyggd väg tillkommit så är det fortfarande reglerna som fanns före denna byggdes.

Jag baxnar av o till hur dåligt trafikreglerna följs här uppe i norr t.ex har du kommit i fel fil "skyll dig själv"-attityden gäller här.

Åk gärna över till grannlandet Finland så skall ni få se hur höger regeln gäller kommer du från vänster och tror att du har förkörsrätt räkna då med att det smäller.

Norge är också väldigt duktiga på att efterleva höger regeln. Har avverkat flera tusen mil i detta land.
av umekille
Japps jag var i Happis i höst besökte en polares
hemgård för koll då jag var där. Han sa mej på
telen åk gärna in i Finland o kolla runt MEN akta dej
för där kör dom 100% efter högerregeln.
av jumu01
Så är det umekillen i Finland, jag är född i detta land.
Kört en del bil där också.

Jag tror att många svenskar bör rannsaka sig själv om gällande trafikregler, omprövning av körkortet var 10 år skulle inte vara en dum idé plus ett färskt läkarintyg, finns många med nedsatt syn som inte skulle få vara på vägarna.
Användarvisningsbild
av erikn
Runt här där jag bor så finns en del korsningar som inte har väjningspliktsskylt. Vissa vägar borde markeras som huvudled, men så är det inte gjort. När det sedan smäller i en korsning för att ingen kan högerregeln då sätter kommunen upp en väjningspliktsskylt från anslutande väg men ingen skylt på huvudvägen. Så de som (eventuellt) kan högerregeln bromsar in för de som kommer från höger eftersom det inte finns någon skylt som markerar att de har väjningsplikt. Till slut kör alla som om vägar som är något större än de andra att de vore markerade som huvudled.

Här kan jag ju säga att de skulle smälla direkt om man försökte köra. Kommer man från Järnia (Olvonvägen) och ska till OKQ8 (Bergfotsvägen) och det kommer en bil från Dalvägen åkande åt höger på Däldvägen så skulle det smälla direkt om man åkte tvärsöver. Det enda är väl att första kåken (inte Statoil) på Olvonvägen har ganska hög häck så sikten är väldigt skymd för att se om bilar kommer uppifrån på Däldvägen ner mot Dalvägen.
Kolla satellitbilderna.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=d ... en+1+tumba
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
Ja, det stämmer. Fast där börjar folk inse att det gäller, för där kommer de inte med lika hög fart och många har börjat köra ut från Olvonvägen där. Fast högerregeln är ett skämt i hela Botkyrka.

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]