Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Lilja skrev:
crfpeter skrev:jag kapar tråden lite.. :oops:
om det pyser när man öppnar tanklocket..vad kan problemet vara? tät tank ventilation?
Det ska väl iofs pysa lite när man öppnar tanklocket. Annars släpper den ju ut alla bensinångor som är extremt brandfarliga.
Tankventilationen ska gå till en kolkanister i motorrummet som ska fånga upp bensinångorna. Dessa ska sedan när motorn startats sugas in (via vevhusventilationen tror jag) till insuget så att de förbränns och ger energi i motorn utan att bara läcka ut.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det beror ju lite på vad TS menar med "gammal"... Kolfilter fanns inte på alla, på äldre är det bara ett rör ut ovanför bakaxeln. Ett stålrör, så det rostade tätt invändigt.
var bara tvungen att uppdatera tråden allt berodde på att jag hade vakuum i tanken
vilket gjorde att tanken drog ihop sig och blev bredare vilket gjorde att den tog i kardanen
trots att den fortfarande satt i princip där den skulle vilket gjorde att när det sedan gick
hål i den så la den sig till rätta igen
så vacuum i tanken kan leda till stora problem
oja innan detta felet löstes helt så kostade det mig 2 st bensintankbyten
men man lär sig alltid något nytt
Användarvisningsbild
av emwtur
frågan är då ;
Vad gjorde att det blev vacuum i tanken - klämda slangar till ventilationen ?
rostiga rör ?
Tack för att du uppdaterar med vad du kommit på - önskar alla trådar slutade med lösningen på problemet !
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]