Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av umekille
#595389
Går det inte byta ut saltet mot sand?
Går det inte kräva utländska tradare på
kördugliga däck?
Går det inte salta när det behövs och inte
som nu flera dagar innan in förebyggande syfte?
#595391
umekille skrev:Går det inte byta ut saltet mot sand?
Blåser bort. Skitar ned.
umekille skrev:Går det inte kräva utländska tradare på
kördugliga däck?
Vill du ha dyrare frakt och (därmed) sämre konkurrenskraft för företagen där du bor?
umekille skrev:Går det inte salta när det behövs och inte
som nu flera dagar innan in förebyggande syfte?
Hur skall man hinna med 100 mil väg när blixthalkan slår till?
av *pettson*
#595397
SA4AQS skrev:Vad tråkigt det blir om man ska köra som på sommaren, om man är som jag då som är sparsam på sommardäcken.

Ne salt är inge bra. Om man skulle ta och uppfostra den normale bil Svensson istället, att köra på riktiga vägar under riktiga vinter förhållanden och framförallt att inte sätta händerna över ansiktet och tvärnita när det går över styr.
Inför en förarkurs för vinterväglag som obligatoriskt måste genomföras av registrerade ägaren i nya bilen när man gjort bilköp, kräv att man ska utföra den inom 30 dagar eller så har bilen körförbud. Ha som bonus att samtliga förare som kan tänkas köra bilen får ta del av samma utbildning för en mindre slant.
Köper man begagnad bil gäller samma sak. På så sätt blir han bekant med bilens egenskaper. En kurs av det här slaget i stor skala kostar runt 250kronor per person. Att kostnaden är låg är för att bilarna är privata.
Inför att vart tredje år ska en vinterkurs genomföras på avsedd halkbana. Även där med bilen man själv kör.
Att man använder bilen man kör är för att just lära sej DEN bilen ordentligt för att undvika olyckor.

På så sätt kan samhället spara miljoner kronor i uteblivna olyckor. Men i vanlig ordning så anses förmodligen ett sånt förslag som kränkning av samtliga bilister.
Trots att kunnigare mer intresserade bilister ger färre olyckor.
#595398
Varför skall det inte vara krav på att tunga fordon även dom skall ha däck som är passande för vinterklimat, att säga att det kostar så och så kan kanske synas vara ett bra argument men mot det kan man ju ställa trafiksäkerheten som motargument. Dyrare frakt, ja kanske det, men då får vi väl ta det till fromma för trafiksäkerheten. Dom utländska tunga fordon som kommer till Svenska gränsen utan korrekt däckutrustning får lämna lasten eller passagerarna om det gäller en buss och sedan får lasten/passagerarna transporteras med fordon som uppfyller kraven.

Mvh GK

P.S. Nu blir säkert någon förbannad :roll:
#595419
Mja, nog tycker jag att det vore rimligt med däck på tyngre fordon som klarar vinterväglaget bättre. Även om det blir en kostnad i konsumentledet. Men som regel är väl de nordiska fraktarna någorlunda anpassade med bra mönsterdjup iaf. Det är värre med ester och letter, m.m.

Vi behöver väl inte dra historier om tradare som blockerar hela körriktningar pga is/snö/halka i kombination med backar ;-). Det vi vi ju alla hur det ser ut.

Jag tror inte heller att vi kommer bli av med saltet då det gör en hel del för säkerheten, speciellt i södra tredjedelen av landet där temperaturen vandrar så ofta med följd att snö smälter och sedan fryser till is så frekvent. Av samma anledning använder jag dubbade däck istället för friktionsdito.

/M10
av *pettson*
#595439
Det är på gång att införa vinterdäckslag även för tunga fordon. Utredningen och ev lag ska vara klar vintern 2012. Då gäller det ALLA tunga fordon och alla nationaliteter.
#595452
Åker på en liten landsväg genom skogen varje morgon till jobbet.. ca 7mil.. I år har de börjat sanda och ibland salta vägen något de aldrig gjort tidigare. Åkt på vägen i 3 år och det har alltid varit jätte fin vinterväg på vintern. Har aldrig haft problem med halka eller sett någon annan som åkt av. Tricket att hålla sig på vägen är att anpassa hastigheten och se till att man har skapliga däck. Jag köper nya vinterdäck varannat år.

Jag kan inte förstå varför de har börjat salta och sanda.. Tycker det är helt åt pipan. Finns inget skönare än en riktig vinterväg.
av umekille
#595609
Citat från en artikel den 1-12 2008 i västerbottenskuriren
150 000 ton sprids på vägarna i vinter.
- Saltet ökar säkerheten och bidrar både till färre olyckor och bättre framkomlighet. Det visar flera undersökningar.
Det menar Jan Öhlander, expert på vinterväglag vid Vägverket.
- Därför kommer vi också att försätta att salta, men vi undersöker alternativ, bland annat med inblandning av socker.

Konstgjord sommarväg
- När vintern närmar sig och när vi bilförare ställer in oss på att ändra vårt körsätt efter väder och väglag, skiftar till vinterdäck och vinterutrustar våra bilar, då svarar Vägverket med att vräka ut tonvis med salt i olika former för att skapa ett konstgjort sommarväglag, menar Sven-Olof Andersson, initiativtagare till Saltupproret.

- Men det är det som är vitsen med saltningen, det vill säga att skjuta fram köldgränsen, säger Jan Öhlander.
- Effekten av detta blir ständigt fuktiga och svarta vägbanor, där en skitig sörja reducerar sikten till noll och där väglaget är totalt oförutsägbart, kontrar Sven- Olof Andersson.
- Dessutom angrips bilarna av saltet, speciellt elektroniken är känslig.

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]