jenu skrev:
Gratulerar till nya bilen jumu01! Jag har också gjort slag i saken och bytt bort min S60 mot en Volvo S40 Classic D3 . Går ju i väntans tider här eftersom jag inte har fått bilen ännu. Beställde 21 September och fick preliminär leverans 15 Januari. :shock: :shock: Nästan 4 mån. leveranstid. Var inne på Volvo här i Vasa nu i veckan och leveranstiden står nog fast ännu. Bilen var inte ens tillverkad , endast planerad. :shock: Jag är nyfiken på hur du jumu upplever D3 motorn i S40 ? Handlaren hade ingen inne för provkörning när jag skulle göra affär, bara en S60 D3 som jag körde en del med. Tyckte ju att den passade perfekt i den bilen, så den går väl nog knappast sämre i S40 fast det skiljer i effekt och vrid. Var länge in på att köpa DRIVE, men upplevde att den hade onödigt mycket vibrationer. Speciellt på tomgång. Hur upplever du jumu ljudnivån i din nya bil nu jämfört med din förra? Jag tyckte faktiskt att den S40 som jag provade inte alls var bullrigare än min S60.
Tack jenu och KKR!
Har idag varit ute och kört 25 mil och vilken bil. 0.5 l/mil- fart mellan 80-90 och lite tomgångskörning är fullt nöjd med förbrukningen. Iphone och bilens bluetooht fungerar alldeles förträffligt och att sedan "strema" musiken från Iphonen klanderfritt!
Angående ljudnivån så beror det mer på underlaget, vilken typ av asfalt du kommer att köra på, nu har jag Hakka 7, men ljudnivån är lägre än i min gamla S 40 2.0D.
Jag provkörde både D5 och D3 motorerna i S60 och D3 och D4 motorerna i S40, skulle inte plånboken varit avgörande så skulle jag ha tagit S60 D5 men då priset på den skulle hamna på runt 400000 kr, till sist provkördes V50 D3 hade även denna på lån ett dygn.
Då priset blev 140 000 kr billigare med en S40 D3 så avskrevs S60 D5, motormässigt så är D3 en mycket bra motor som Volvo lyckats bra med, 5-cyl diesel med bra vrid, låg bränsleförbrukning och motorn hör inte vid körning, då den är kall och nystartas hör "dieselknackningarna" men så fort du fått lite fart på bilen så försvinner fenomenet. WRG bilglasen dämpar också ljudet utifrån kommande. Jag är övertygad att du kommer att bli nöjd med bilen, enda smolken är den långa leveranstiden och att bagaget blivit mindre i S40an.
KKR skrev:
Ursäkta, jag förstår inte varför det skall bli mindre plats i bagageutrymmet med en reparationssats än med ett "nödhjul", eller har du lagt i ett "riktigt" hjul nu i stället för nödhjul? Grattis till nya bilen förresten. Jag har inte bestämt mig om jag skall byta ut min bil straxt innan de slutar sälja Classic. Men det är för tidigt eftersom min bil bara rullat 3.000 mil ännu och kanske 500 mil till vid ett eventuellt byte. Den är dessutom helt felfri och drar förvånadsvärt lite bränsle.
En kort förklaring KKR om jag jämför med S 40 2.0D-08 med nödhjulet så är bagaget större än på min nya S 40 D3 och det är på höjden det skiljer sig, vet inte riktigt anledningen till detta men första syndabock blir naturligtvis reparationssatsen, det kan vara så att bagaget skulle vara mindre vid tillverkningen men detta finner jag mindre troligt men något är det som stjäl utrymme på höjden skall ta en tripp till ÅF till veckan och utreda orsaken, hoppas det klarnade lite vad jag syftar på, KKR.
Du kommer att få mycket bil för pengarna om du slår till på Classic konceptet jag tycker det var en billig penning plus att nya vinterdäck ingick i köpet, som du förstår är jag mycket nöjd trots bagageutrymmet! En stor anledning var också att jag ville få bilen med den 5-cyl motorn och underhållsfritt partikelfiltret och att modellen kommer att upphöra 2012, S60 och kommande ersättare kommer inte att bli billigare, det känns lite som Volvo vi styra över köparna till dyrare modeller.