Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hollan skrev:05a ja du ja hade du kommit in till mej med den bilen så hade jag rivit ur torkardiket och kollat kontakterna på cem har hänt några gånger på 05 och tidiga 06or att det tränger in vatten i kontaktstyckena och det ärgar syns direkt om du tar av dom och det brukar sluta med en ny cem och ett ombyggnaskitt som tätar bättre
Var precis vad som hände på min bil. En massa felkoder och skumma beteenden var följden av det.

Finns mer info om mitt läckage här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=28358
Bosa skrev:
hollan skrev:05a ja du ja hade du kommit in till mej med den bilen så hade jag rivit ur torkardiket och kollat kontakterna på cem har hänt några gånger på 05 och tidiga 06or att det tränger in vatten i kontaktstyckena och det ärgar syns direkt om du tar av dom och det brukar sluta med en ny cem och ett ombyggnaskitt som tätar bättre
Var precis vad som hände på min bil. En massa felkoder och skumma beteenden var följden av det.

Gäller det bara kablarna utifrån eller de som sitter inne i kupèn, 2 st vid torkarna och resten under ratten.
spider8008 skrev:Vars i kupen sittrer SAS
Tror den sitter i rattkåpan.
spider8008 skrev:Hur ska jag mäta? ska alla kontakter sitta kvar när jag mätar ohm talet eller ska jag lossa de på CEM.
Alla kontakter till noderna ska sitta i när du mäter mellan den gröna och vita ledaren. Mät vid CEM. Du ska då få 60 Ohm.
När du kontrollmäter att det är kontakt mellan alla gröna ledare resp. de vita ledarna är det valfritt, men de kontakter du mäter på måste du ju lossa.
spider8008 skrev:
Bosa skrev:

Gäller det bara kablarna utifrån eller de som sitter inne i kupèn, 2 st vid torkarna och resten under ratten.
Enligt min mening ska du kolla kontakterna till CEM (och även CEM-enheten). Där brukar det kunna vara problem orsakade av att vatten utifrån runnit ner längs kablarna.
precis som camel skriver har dock råkat ut för en som det inte syntes utan på men när jag rev ur hela cem och dela på skyddskåpan så såg man tydligt att det hade kommit in vatten massor med erg!
hade en xc90 som bettede sej hel skummt radion var död bromsljus funka ej men det i bakrutan kunde tändas och släckas av sej själv automatlådan gick i limphome och dimen var helt död mm
sas sitter bakom ratten bye the way
hollan skrev:precis som camel skriver har dock råkat ut för en som det inte syntes utan på men när jag rev ur hela cem och dela på skyddskåpan så såg man tydligt att det hade kommit in vatten massor med erg!
hade en xc90 som bettede sej hel skummt radion var död bromsljus funka ej men det i bakrutan kunde tändas och släckas av sej själv automatlådan gick i limphome och dimen var helt död mm
sas sitter bakom ratten bye the way
Super tack för tipsen, fick du byta ut CEM eller lagade du den?

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]