Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej när man söker me mitt reg nr så visas varken på Biltema eller Skruvat.se bromskivor, det kan väll inte vara nått superspecial på denna bil?
en Crosscountry V70 2.4T AUTOMAT 1998a AWD.

Köper man vanliga V70 2.4t skivor eller hur kan jag veta att det blir rätt?

Nån med erfarenheter gällande dessa första generations XC70 97-99 vilka bromsar det är ?
Senast redigerad av 1 xc70in, redigerad totalt 0 gånger.
nej det är inte import

enda som hittar skivor till bilen med regnr är AUTOEXPERTEN & VPARTS ,
Autoexp ;dom har två val 280mm och 300mm
VPARTS har 300mm enbart när man söker

Jag tänkte om nån hade likadan bil och bytt skivor kan ge svar, 98a 2.4t xc70 aut. finns bara med den motorn tillverkad 98 ? 193hk AWD.

Men jag köper helst på biltema för det är billigast
Hur vet jag om det är GIRLING eller inte? står det på nån skylt/dekal på bilen , vart?
Tänkt slippa ta loss hjulet för att kolla, jag måste köpa rätt prylar,en bekant byter åt mig när jag köpt prylarna.

Måste det vara så svårt? :roll:

Nån guru på Crosscountry V70 2.4T AUTOMAT 1998a AWD här?
Svårt?
Om det finns flera alternativ så är det för att bilen KAN vara utrustad med ett av flera alternativ, uppenbarligen har inte reservdelslevrantörerna nån information om vilken bil som har vilket. Då har du två val..
Antingen går du in på volvo och beställer, förutsatt nu dom bara har ett alternativ, annars blir det samma jobb där och nån måste mäta.
Eller så blir det till att kränga av ett hjul och se vad du har för storlek. Med tanke på besparingen den stunden med tumstocken ger så borde det vara ganska lätt att mäta på en bromsskiva själv.
det finns så många alternativ idag så bäst är att ta med den
gamla skivan och åka runt o kolla...
Skulle hjälpa bilmekanikern med ett skivbyte bak på en nyare volvo
då passar den inte utan det skiljer 7mm på skivans infästning på
själva trumman samt att skivan e tjockare än orginalet. Den skivan
e hämtad hos Laitis i Umeå och beställd via bilens regnummer. Så nu
blev den bilen inte klar och han får sinka värdefull tid i morgon åka till
volvo o kolla med dem innan han lämnar igen den felaktiga.
Är skivan feltillverkad eller har det ändrats i produkltionen?
(Det är ju svårt hämta en reservdel om kunden inte lämnat in bilen än
och ha den gamla jämföra med vid köp av ny)
Edit:tycker själv Regnummersök inte ger 100% iga uppgifter.umekille
jobbigt när dom gör flera olika, man tycker att en modell borde alla ha samma skivor.

Varför ska en 193hk 2.4t xc 98volvo ha både 280mm och 300mm för?
den finns bara tillverkat med denna motor XC70 1998 alla bensinare var 2.4T , så varför krångla med 280mm och 300mm skivor undrar man ju
JAJA
får väll ta detta i två etapper, en kväll ta bort grejjerna, nästa dag åka och jämföra, hitta likadana på Biltema i första hand, sen när man har rätt prylar så montera dit dem.
Man får ta med gamla prylarna och måttstock in till biltema och mäta så det blir rätt.

Måste vara jobbigt för verkstäder, det går väll chans beställa iförväg tex 300mm sen byta ut till 280 om det visar sig så .kunden kan bli lidande med att ha bilen en extra dag på verkstan. dom har väll inte tid mäta en skiva varenda gång i förväg ? ?

man kan som mindre verksta alltså inte garantera kunden att bilen blir klar samma dag ifall man inte som verkstad köper in både 280mm och 300mm skivor, vilket man inte gör för att sen skicka tillbaka dom som ej passade, massa idioti med frakter blir det ju
Egentligen finns det bara ett skäl till att göra två storlekar på bromsar på en bil. Det finns jobbiga kunder som efterfrågar det, kanske ihop med annat, och bolaget ser en anledning att införa önskemålet.

Sen vet jag inte varför du ska ta bort sakerna. Det finns ingen anledning till detta. En tumstock äger du säkert. Om inte annat en linjal så du kan se storleken rakt över skivan. Alltså dess diameter. Även om du får det till 284mm så har du bara två alternativ.
280 eller 300 mm vilken är närmast, det är inte olika offset på dom så det är inget problem. Sen har du löst problemet. Det var väl ändå inte så jäkligt?
Hur du än gör måste ALLTID dom nya delarna jämföras med dom gamla för att man inte ska påbörja en reparation med sånt som inte passar. Och det oavsett vem som gör det och vart det sker.
Sen är det precis som du säger, det far runt mycket delar på vägarna idag. Vet du inte vilket så beställer du bägge av leverantören. När dom levererar nästa gång så lämnar du tillbaka delarna som inte gick åt. Så sker varje dag med det mesta i reservdelsväg. Så sker även på märkesverkstan. Dom har inte precis all information eller allt på hyllan till alla modeller heller.
inte alls så lätt mäta som man tror. vi mätte skivan, tog bort hjulet, med tumstock mätte från mitten av navet till ena ytkanten, och även hela skivan så gott som det gick, inte lätt med nav i vägen få exakt mått, vi var 3st som mätte. 3st olika svar :twisted:
en tyckte skivan bör vara 280mm :???: , en 290mm :???: en 300mm, :???:
finns inga 290mm, så 2st sa att då får det nog bli 280mm, dvs flest röster på 280mm :???:
så det blev beställa 280mm skivor, jag återkommer nästa vecka om det stämmer. :roll:
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]